Karbonisering / hva gikk galt?

Jo

Norbrygg-medlem
Hei!

Satt mitt første ekstraktbrygg for 3.5 uker siden, med OG 1.1050 og FG 1.010. Smakte rimelig bra ut fra koking, og alt ser ut til å ha gått greit. Bortsett fra at jeg lurer på om jeg har bommet på karboniseringen. Tappet på flasker (30 liter på 1.5-liters plastflasker) for 1.5 uker siden. Da hadde ølet stått på gjæring i 14 dager, og det var svært lite aktivitet. Gjæringen gikk ved ca. 18 - 20 grader.

Av ymse grunner fikk jeg ikke tid til å tilføre sukker to dager etter tapping. Tilsatte 7 gr. sukker pr liter. Sukker ble tilsatt med målesprøyte på hver flaske, i en oppløsning på 20ml sukkerlake på hver flaske. La merke til at det allerede hadde begynt å bunnfalle rimelig bra i flaskene, så jeg ristet flaskene etter sukkeret var på plass. Etter det har flaskene stått på ca. 18 - 20 grader.

Nå, etter 1.5 uker, er det så vidt det sier "pssst" når jeg åpner en flaske. Prøvdesmakte en flaske nå, og det er bittelitte kullsyre, men ikke mye. Det hadde vært kjekt å få det bedre til neste gang :)

Er jeg for kjapp ute, eller har jeg bommet på prosess / mengde sukker? Alle tips mottas med stor takk!

Forutsatt at flaskene er tette, skulle 7 g/l være nok. Tror nok helst ølet bare trenger litt lenger tid. Ta en titt på denne artikkelen om karbonering, så får du (i alle fall etter min beskjedne mening ;)) en del ok info om emnet.

Jeg vil også anta at du bare trenger litt mere tid.

Siden du brukte målesprøyte må vi regne med at du har fått fordelt sukkeret relativt jevnt mellom flaskene. Om du har mye luftrom mellom toppen av ølet og ølkorken vil dette også føre til mindre CO2 i ølet ditt.

Gi ølet en uke til i romtemperatur før du prøver igjen.

Takk for hjelpen, folkens. Har smurt meg med all tålmodighet jeg har, og jaggu blir det ikke kullsyre!

Innser at bryggetakten må holdes oppe, slik at man slipper å være tom for øl mens man venter på gjæring/karbonisering/lagring :) Har bannet på at det ikke blir butikkøl i løpet av det neste året - grei måte å sette fokus på kvaliteten på eget øl...

Jo

Jo skrev:
Innser at bryggetakten må holdes oppe, slik at man slipper å være tom for øl mens man venter på gjæring/karbonisering/lagring :)

Sannere ord har sjelden vært sagt. Bare pass på - snart sitter du der med fire kjøleskap fulle av øl, samt tappeanlegg :)

Tilbake
Topp