Karlsminde Brygghus

Første test av nybygget RIMS-kolbe. Noterer meg enkelte bittesmå lekkasjer i sammenføringer som må tettes (gikk tom for gjengeteip). Lakk noen få ml i løpet av en times tid. Bruker for tiden en pumpe fra Solar projects, men anser denne for å være et bomkjøp, ettersom jeg i vanvare bestilte modellen med slangenipler snarere enn en med gjenger. Skal byttes ut innen den nærmeste fremtida. Alternativene er en Chugger-pumpe eller Solar Project-pumpe med rustfri, gjenget inn- og utgang. Har hurtikoblinger til RIMS-kolben i bestilling. Skal settes på pt100, inn- og utgang for å lette rengjøring. Må SELVSAGT isolerere terminalene på varmeelementet, men koblet det raskt opp for å teste i går kveld. Hadde ikke materiell for hånden. Hvordan løse jording på dette oppsettet? Har lurt på å få en metallkapsling rundt endeterminalene på elementet og feste jord i den.

Etter en test med vann kan jeg likevel konstatere følgende:
- pumpa drar væsken godt nok rundt
- etter at PIDen ble kalibrert opprettholdes en temperatur på 67  °C greit med maks 0,2-0,3  °C avvik. Testet med et typisk væskevolum på rundt 13 liter.
- systemet brukte ca 13 min på å dra temperaturen fra 67 til 75  °C (mash out). OK? Vet ikke.
 

Vedlegg

  • Karlsminde_Brygghus_01.jpg
    Karlsminde_Brygghus_01.jpg
    272 KB · Sett: 441
Ser bra ut, en ting jeg har lurt litt på ang. disse rims kolbene:

Du har jo ett ganske langt strekk fra utgang til meskekaret, vil ikke varmetapet der være betraktlig? Ville det hjulpet å sette PT-100 så langt mot meskekaret som overhode mulig også sirkulert kontinuerlig?

Hvilket element har du i kolben?
 
He he... Jeg har faktisk ved en feil satt på slanger motsatt vei på bildet i forhold til hvordan det skal være (dæng! må tune PIDen igjen). Føleren skal være ved utløpet av kolben. Fikk rørdeler i posten i går og skrudde sammen alt litt for fort til å tenke på alle detaljer.
Noe varmetap vil det nok være på vei opp den siste slangen, men jeg satser på at det er neglisjerbart. Sirkulerer kontinuerlig under meskingen.
Har satt i et element på 1500 watt som jeg hadde liggende.
 
Tilbake
Topp