Kbs sliter med å gjære ut

Halloen
Jeg har en KBS klone som har stått på dunken i 14 dager nå og den har stått på stedet hvil i ca 5 dager nå. OG var på 1.089 og den har stoppet på 1.025
Jeg brukte 5 pakker med US05 som ble rehydret. Mesket på 66-67 grader
Noen tanker om hva som kan gjøre at den har stoppet så brått opp?
Kan jeg tilsette mer sukker for å boste gjæringa igjen? Tenkte å stikke den over i morgen og ha oppi eikeflis og bourbon

25L
5kg Pale malt
1.1kg havregryn
440g roast barley
440g Belgian chocolate malt
300g belgian debittered malt
300g 120°L Crystal malt
1.4kg med DME

Okai :) smaken nå er veldig lovende så har stor tro på denne. Bare stusset over at den ikke vil lavere.

Miguel

Norbrygg-medlem
Fem pakker på 25L? Det var saftig.

Antar at du har målt med hydrometer? Refraktometer burde vel vise litt høyere enn 1.025.

KBS ligger på 11.8%. OG'en din virker ganske lav sånn sett, med miindre originalen er fryktelig tørr. Vet du hva FG "skulle" være?

Men selv så ser jeg forsåvidt ikke noe galt med 70% utgjæring på et øl med den OG'en.

5 pakker var nå det jeg ble anbefalt av BS Hasle. Jeg havnet en del under på OG også. FG skulle ligge rundt 16-18.

Hvor mye vil % vil det øke med at jeg tilsetter 4dl med 45% bourbon?

loebrygg

Norbrygg-medlem
FG skal være 1.093, noe jeg syntes er vel lavt for 11.8%
min startet på 1.095 og endte opp på 8,7%
så jeg døper den bare om til FBS

FBS for failed breakfast stout?
Sånn det kan se ut på den jeg har på dunken nå så havner den på ca 9.2-3% noe som er lavere enn originalen, men så lenge smak og aroma er på plass så ser jeg ikke noe galt i at denoen har litt lavere ABV

Brukte du havregryn i din?

Halloen
Jeg har en KBS klone som har stått på dunken i 14 dager nå og den har stått på stedet hvil i ca 5 dager nå. OG var på 1.089 og den har stoppet på 1.025
Jeg brukte 5 pakker med US05 som ble rehydret. Mesket på 66-67 grader
Noen tanker om hva som kan gjøre at den har stoppet så brått opp?
Kan jeg tilsette mer sukker for å boste gjæringa igjen? Tenkte å stikke den over i morgen og ha oppi eikeflis og bourbon

25L
5kg Pale malt
1.1kg havregryn
440g roast barley
440g Belgian chocolate malt
300g belgian debittered malt
300g 120°L Crystal malt
1.4kg med DME

Har du fullstendig oppskrift med humletilsetninger også ? Og hvor mye palemalt vil erstatte 1.4 DME?

Tilsatte du oksygen eller rista du? Du mesket noe høyt hvis du ikke tilsatte oksygen og brukte tørrgjær.

Topp