Kegerator + Arduino display

Hei

Har fått kjøpt meg et brukt kjøleskap som skal romme 2 stk 19L corny fat.
Ønsker å ha et display som viser hva slags øl som er på tapp samt grade på fat/kjøleskap og etterhvert hvor mye som er igjen på hvert fat (flowcontrol? eller vekt?)

Har kikket litt men er usikker på hva jeg trenger av deler.
Er it tekniker men har ikke programmerings erfaring annet enn powershell.

Har fått bestilt følgende:
Uno
Breadboard
Diverse ledninger
LCD 20*4
SS Temp sensor

Sent from my D6503 using Tapatalk
 
Sist redigert:
Kan ikke så mye om dette, men det er en som brukte vektceller for å se hvor mye det var igjen.
 
Jeg bruker RaspberryPints. Jeg har ikke fått flow meter enda, så jeg har endret litt på visningen, til å ha 3 glass-ikoner på hvert øl...henholdsvis 500 ml, 330 ml, og 120 ml. Så ved hjelp av touchskjermen, trykker jeg bare på en av de når jeg har tappet, så registrerer den det. Men planen er å bytte ut det etter hvert med flow meters.

Forholdsvis enkelt å installere i hvert fall. Skader ikke med litt Linux-kunnskaper, men det meste burde være lett å få hjelp til.

Nå bruker jeg kun Raspberry PI med Wi-Fi USB dongle og en tablet som skjerm. That's it!

Etter hvert kommer jeg til å legge til Arduino med flow meters.

http://raspberrypints.com/


2016-04-28 23.31.25.jpg
 
Veldig kul løsning @Nøkling ;)
Skal vurdere det når jeg en gang blir ferdig med ny kjellerstue. Fram til da så er jeg på jakt etter en simplere løsning med kun lcd skjerm.
Har ingen erfaring med Arduino og koblinger så en how to / plug n play uten for mye lodding hadde vært topp :)
 
Kun LCD skjerm høres kanskje ut som en simplere løsning, men jeg tror det er mer jobb å sette opp.
Arduino er jo open source hardware ment for prototyping, så det finnes ikke noen plug'n'play løsninger i forhold til flow meters som jeg vet om. Ikke som eksisterer lenger i hvert fall.
Finnes endel tutorials da, så det beste da er i grunn å begynne å lære deg Arduino. Kan fint brukes uten lodding. Du bruker bare jumper wires og breadboard i stedet. Ingen lodding nødvendig :)

Men det blir nok litt verre å finne en spesiell tutorial/how to, som viser deg nøyaktig hvordan du gjør ting i forhold til ditt oppsett.
Du må nok sikkert ta litt herfra og litt derfra, og sette det sammen til det du trenger.
Her er en rekke med Arduino lessons: LINK TIL SPILLELISTE
Vil anbefale deg å lære litt der. Du skjønner da fort nok at det egentlig ikke er noe forskjell på en temperaturmåler eller en flow sensor i måten du leser dataene på.
Alle sensorer gir deg en respons på mellom 0 og 5 Volt, så tutorialer som angår f.eks. temperatur, avstandsmåling osv....er ganske lett overførbart til andre typer sensorer.
 
Har vedlagt hele RaspberryPints folderen min.
Det er litt work in progress, så be warned.
Jeg har blant annet en delvis hardkoding for 4 tappekraner, siden jeg har 4.
Så kan godt være du/dere må tilpasse litt i forhold til eget oppsett.

Ellers holder jeg på å lage en liten oversikt over hvert enkelt tapp også, så har såvidt begynt på det.
Du kan få opp liste over alle tapp med mengde og dato/klokkeslett for hvert fat.
Bare å trykke på selve keg-ikonet, så kommer den siden opp.
 

Vedlegg

  • RaspberryPints_Nokling_edit.zip
    3,3 MB · Sett: 84
Hvis du bare vil ha med den delen med glassene og registrering av tapp, så legger du inn jquery i <head>, bytter ut td'en med ABV class med den som er i min index.php i samme td'en, og så legger du inn pour folderen i /var/www/img/
Tror det skulle gi deg bare den biten.

edit: og style.css filen må overskrives med min
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp