Kegerator trouble

ADale

Norbrygg-medlem
Tappeslangen fra fatet til tappe kranen lekker ved tappe kran inn taket.

Forstår ikke hvorfor. Har brukt riktig dimensjon slanger. Se bilder.

10 psi serveringstrykk.

Er slangen for lang? Vil det hjelpe med kortere slange?
 

Vedlegg

  • DSC_2983.JPG
    DSC_2983.JPG
    54,1 KB · Sett: 150
  • DSC_2986.JPG
    DSC_2986.JPG
    89,8 KB · Sett: 149
Har du pakning der det lekker? Lengden på slangen har ingen betydning, men koblingene må strammes, eventuelt bruke gjengetape og pakning. Ser ikke ut til at det lekker mellom slange og flens, men om det er tilfelle må du gå ned i indre dim på slange, eventuelt slangeklemme.
 
Hei. Lekkasjen er jo der slangen er tredd over inntaket til Perlick kranen. Den sitter stramt synes jeg. Så får jo ikke satt noe pakning der. Slangen skal være helt riktig dimensjon for denne tappeslangen. Altså større diameter på endene med mindre diameter i den lange slangen i midten.

Har også gjenhetape, men brukes ikke den normalt til å tette metall som skrues inn i metall?

Kan evt laste opp en zip fil her med litt video jeg tok hvor man ser hele bildet.

For øvrig virker det som om lekkasjen har stoppet eller gitt seg nå over natten. Den er på en måte kommet i likevekt.
 
Dersom du er helt sikker på at lekkasjen er mellom slange og nippel er vel slangeklemme, som @kjetilG foreslår, en god løsning. Om lekkasjen kommer fra overgang mellom gjennomføring og mutter er pakning og evt. gjengetape, som @Brynsj foreslår, løsningen. Det at det har gitt seg over natten kan jo være fordi ølet som har lekket ut har tørket og størknet, slik at den seige massen har (midlertidig) tettet lekkasjen.
 
Embedded media from this media site is no longer available

ja, se mer her. Slangeklemmen må i så fall være veldig stram, fordi slangen sitter hardt på nippelen.


Video er visst ikke ferdig ennå. Kommer nok senere fra nettstedet.
 
Sist redigert:
Sett på en slangeklemme og stram den så godt du kan (bare ikke skjær igjennom slangen) :)

(litt morsomt for øvrig at videoen i denne sammenhengen er lastet opp til LiveLeak :D)
 
ja. Valgte vel den mer bevisst enn jeg tenkte :) For øvrig ser jeg ikke videoen i min nettleser, så bra dere ser den.
 
Om jeg zoomer helt inn ser det ut som nippelen sitter skjevt i "huset". Se om du får rettet den og tightet mutteren skikkelig (husk pakning)
 
Ok skal sjekke det. Men forsøkte å ta av slangen og på igjen. Slangen kan vel bare tres på nippel på en måte. Ser ikke hvordan det er mulig å tre den på skjevt?
 
Ikke slangen på nippelen, men at selve nippelen sitter skjevt inn i mutteren/huset? Vet ikke hva det heter, eller om det er tilfellet, men kan se slik ut.
 
Ok, ja det kan jo være, men siden lekkasje kom fra nippel, utelukket jeg det. Skal sjekke
 
Sjekket og mutter er skrudd riktig. Problemet her er pakningen. Hvordan skrur jeg til riktig? Har forsøkt både å legge ringen på først, og å legge ringen innerst i mutter som skrues på. Begge deler lekker, fordi væske kommer forbi pakning. Er det meningen jeg må lime pakning innerst i mutteren, kanskje?

Satte også på klemme. Det hjalp ingenting,for lekkasjen er mellom pakningen.

Synes uansett koblingsløsningen til Perlick kranen er noe god. Er den bedre for kranen med flow control?
 

Vedlegg

  • DSC_2989.JPG
    DSC_2989.JPG
    53,2 KB · Sett: 74
Ja, er slik jeg har koblet. Men pakning ligger jo nærmest og flyter. Kan fort bevege på seg når jeg skrur på mutter. Den skal altså ligge på shaken, så skal jeg skru mutter og nippel på den.
 
Tegningen er jo helt korrekt. Den vanlige metoden som jeg benytter er følgende: Stapp slangenippelen inn i mutteren, stapp så pakning inn i mutteren helt inntill slangenippelen så til slutt skru mutteren fast på shanken (med slangenippel og pakning inni). Feste godt og benytt skiftenøkkel eller liknende. Ingenting ligger vel da å «flyter».
 
Hei, ja takk for oppklarende tegning. Mener jeg gjorde det du sier første gangen altså legge pakningen innerst i mutteren på nippel. Jeg tror det som skjer er at pakning beveger på seg når jeg skrur på. Eller så er pakning ørlite for liten.
 
Hei. Da er jeg tilbake igjen etter juleferie og 1 arbeidsuke. Trøbbelet fortsetter..Har nå brukt ca 3 timer på å få dette til + masse søl og vasking hver gang. Slangen er montert riktig slik Ekornskurken forklarer. Jeg strammer den så godt jeg kan, men likevel pipler det ut.

Skal det være så mye slark (rom å gå på) som jeg viser i videoen under?

Klarer noen å se hvor lekkasjen kommer fra? For meg ser det ut som om det er fra der O-ringen sitter, men kan ta feil. I så fall er det der slangen er skrudd på nippelen. Lekkasjen var der med klemme på også, jeg tok den av for å kunne se hvor lekkasjen kommer fra.

Hvis noen er relativt sikre på at lekkasjen kommer fra nippelen, så skal jeg kjøpe nye klemmer som er enda strammere (den jeg bruker er litt for stor og jeg må stramme helt max for å få hard stramming).

Her er bilder og videoer:

https://1drv.ms/a/s!AnGBD9ah5MO4grBW7gIV6Aoi1PxUmQ
 
Skjønner at dette her lekker om det er så stor dødgang.. den nippelen skal sitte dønn fast på gjennomføringen, skal ikke kunne rikke den en millimeter..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp