Kegland motstrømskjøler

Kjenner den ikke, men det er vel en av de rimeligste man får (Grainfather sin var mye rimeligere tidligere, men så den til nær 2k nå).
Mulighet for push-fit er jo også en fordel.
 
Jaded Hydra spiralkjøler, så har en noe som også er enkelt å holde rent. Jeg kjøler ned 33-34L batcher på 5min. 6-7min hvis jeg skal ned til lager temp. Trenger det å gå fortere enn det?
 
Jaded Hydra spiralkjøler, så har en noe som også er enkelt å holde rent. Jeg kjøler ned 33-34L batcher på 5min. 6-7min hvis jeg skal ned til lager temp. Trenger det å gå fortere enn det?

Hvor kan man kjøpe hydraen hen? Må den importeres?
 
Såvidt jeg vet har ingen av de norske bryggebutikkene (merkelig nok) tatt inn noen produktet fra Jaded. Synd i grunn!
 
Hvorfor må du det hvis du allerede har den beste løsningen, en spralkjøler?

Mrmalty.com

Trodde i min uvitenhet det var opplest og vedtatt at motstrømskjøler ga langt raskere nedkjøling. Sliter spesielt sommerstid med å få fart i sakene. Mulig jeg bare trenger en større spiralkjøler. Eller mer tålmodighet...

Brygger for øvrig på BB30 med original spiral.
 
Kjøleeffekt er en funksjon av materiale (kobber er bedre enn rustfritt til varmeoverføring), overflateareal og differentialtemperatur (kjølemedie vs. vørter). Jaded Hydra er 3 kjølespiraler i parallel så den har mye mer overflateareal som overfører varmen fra vørter til kjølevannet.
 
Trodde i min uvitenhet det var opplest og vedtatt at motstrømskjøler ga langt raskere nedkjøling. Sliter spesielt sommerstid med å få fart i sakene. Mulig jeg bare trenger en større spiralkjøler. Eller mer tålmodighet...

Brygger for øvrig på BB30 med original spiral.

Jeg koker også i en gammel BB30 og bruker den originale kjøleren, men har pumpe og en whirlpool-port og det er stor forskjell på tiden det tar å avkjøle med og uten whirlpool. Så det anbefales, får samlet mye humlegørr også før jeg tapper ut vørteren.

Whirlpool.jpg
 
Tilbake
Topp