Kinn bærøl

Hei, dama vil jeg skal brygge kinn bærøl, jeg har fått tak i oppskriften.
De skrev at de brukte 2% veldig kraftig bringebær ekstrakt, men jeg sansynligvis måtte bruke mer om jeg bruker puré eller bringebær.
Noen som har erfaring med mengde puré/bringebær?
 
Ville kjørt minst 20 prosent bringebær. Har brygget med mer selv og det blir bare bedre. Men nå liker jeg jo bringebær så kanskje jeg er partisk
 
Hvor mye har du brygget med uten at det har blitt for mye?
Hun liker godt bringebær smaken så gjør sikkert ikke så mye om det er mer nei :)
 
Har vært oppe i 33 prosent :cool:. Helt sykt fin farge. Kjør en lys øl og tilsett bær etter hovedgjæring. Jeg fryser og tiner bærene for å redusere infeksjonsfare.
 
Spørst vel kva ein er ute etter. Putta 1,6kg frossne bringebær i ein meskepose og hadde i eit corneliusfat med ca 12-13 liter øl i. Det smakar heilt vilt mykje bringebær no etter ei veke.. kjenner ikkje smaken av ølet lenger.
 
Spørst vel kva ein er ute etter. Putta 1,6kg frossne bringebær i ein meskepose og hadde i eit corneliusfat med ca 12-13 liter øl i. Det smakar heilt vilt mykje bringebær no etter ei veke.. kjenner ikkje smaken av ølet lenger.
Perfekt utgangspunkt for blanding av øl
 
Perfekt utgangspunkt for blanding av øl

Eventuelt årets julebrus [emoji2]
bce0dd5b71f85c1cde83c4d93902b620.jpg
 
Bringebærsmaken trekker seg tilbake litt saktere enn smak av tørrhumling. Fargen holder lengre. Prøvde en 1 år gammel bringebær øl og den var godt unna høyden den var i fjor. Mer syrlig og ikke særlig god. anbefaler konsum i de første månedene. Dette kan også være en saktegående infeksjon men uansett så disse øllene nydelig ferske. Er det for mye bringebærsmak er det bare å vente litt å prøve igjen.
 
Ingen ettergjæring å spore? Ville vel tro at det kanskje startet igjen om det ble slik deilig tilgang på sukker. For noe gjær skulle vel finnes i fatet?
Husker at @jab nevnte en gang at han søter cider med rent sukker da han har det på fat kjølig og det gikk visstnok fint. Lite action på et par varmegrader. Om det skulle bli litt gjæring så er jo fat gull allikevel. Innenfor en viss timeslot.
 
Ingen ettergjæring å spore? Ville vel tro at det kanskje startet igjen om det ble slik deilig tilgang på sukker. For noe gjær skulle vel finnes i fatet?

Har gått rett ifrå fryst tilstand og ned i fatet som ligg på 4 grader. Men vil tru det hadde begynt å gjære i romtemp ja. Tør ikkje ha denne på flaske trur eg. Kanskje mottrykksfylle ei å sette en trygg plass just for science
 
Husker at @jab nevnte en gang at han søter cider med rent sukker da han har det på fat kjølig og det gikk visstnok fint. Lite action på et par varmegrader. Om det skulle bli litt gjæring så er jo fat gull allikevel. Innenfor en viss timeslot.
Ja. Det går helt fint for meg å tilsette hvitt sukker i fatet og oppbevare på 5-6c. Har ikke merket noe til ettergjæring i form av mindre søt cider. :)

Det skal sies at jeg Coldcrasher alt så det er nok i utgangspunktet lite gjær igjen uansett. Flasker er jo no go da...
 
Hei, dama vil jeg skal brygge kinn bærøl, jeg har fått tak i oppskriften.
De skrev at de brukte 2% veldig kraftig bringebær ekstrakt, men jeg sansynligvis måtte bruke mer om jeg bruker puré eller bringebær.
Noen som har erfaring med mengde puré/bringebær?
Hva er oppskriften?
 
Tilbake
Topp