Kinn Kvitskum

Selvom det ikke er en direkte oppskrift, så er det mye informasjon på nettsidene til Kinn: http://kinn.no/nn/product/kvitskum/

Der finnes info om OG, alkoholprosent (dermed kan man regne ut FG), Gjærtype og gjæringstemperatur.
Malt og humle er også oppgitt, men mengder og humleskjema må man tenke seg frem til ut fra hvordan ølet smaker.

Wyeast 3333 er ideell for kristallweissen, skriver Wyeast, samtidig som den har den samme smaksprofilen som Wyeast 3068, som er den samme som WLP300. Ikkeno' tull med malten, det er bare hvete og pils.

Så egentlig: Brygg en vanlig hveteøl, men humle den som en pils:).
 
Selv om 300 "skal" være samme som 3068 så oppleves de ikke like ut synes jeg, ville heller gått for WY enn WL skal man ha W68 profilen.
 
Selv om 300 "skal" være samme som 3068 så oppleves de ikke like ut synes jeg, ville heller gått for WY enn WL skal man ha W68 profilen.

Det har du sikkert rett i - du har jo holdt på en del med dette ølet:). (Og det var årets understatement:p.)

Samtidig er det jo egentlig litt merkelig, siden dette ikke er gjær med uklar opprinnelse, slik det er med gjær som stammer fra bryggerier. Jeg går ut fra at den kommer rett fra Weihenstephan-laboratoriet på ett eller annet tidspunkt, og at det altså i utgangspunktet er den samme gjæren. Og både Weihenstephan og de to amerikanske firmaene har greie prosedyrer for å holde gjærstammen rein, og fri for mutasjoner, må vi vel tro.

Men ellers er jeg generelt tilbøyelig til å foretrekke Wyeast sine produkter, uten at jeg skal si så mye stygt om Whitelabs.

Men det var ikke meningen å spore av. Den gjæren som Kinn bruker, tror jeg må bestilles - eller så kan man jo dyrke den opp fra ei flaske Kvitskum:).

Det går an å henvende seg til Kinn og spørre om oppskrift - men egentlig ligger det greit med info på hjemmesidene deres, som @LarsUlv lenket til. Og med et sånt øl som dette, så skal det uansett mye til å klare å brygge noe som er veldig likt, vil jeg tro. Oppskrifta er nok ikke det viktigste.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp