Kinn - Tomasmesse

Ser oppskriften til settet som Bryggselv selger.. men når jeg nå sitter og drikker denne øl, mener jeg bestemt det kommer en god smak av anis i ettersmak når øllen blitt temperert.. Noen som vet om det faktisk er tilsatt anis i oppskriften fra Kinn?
 
Tror nok ikke det. Ølet er basert på Westvleteren 12 som ikke har noen krydder i seg, men jeg kan nevne at Tomasmesse er kalt opp etter apostelen Tomas som er skytshelgen for bl.a tømmermenn, og hvis ikke det er humor så vet ikke jeg.
 
basert eller inspirert.. om den er inspirert kan jeg godt tenke meg de har gitt den litt anis for å gi den "juleøl"preget.. ingen andre som har kjent anis?
 
drikk den rundt 15 grader elns, og kjenn etter om dere kjenner anis i ettersmak.. det må da være tilsatt anis i denne øl!
 
Det er HELT sikkert ikke anis.
Det er resultat av gjæringsprosessen.

http://kinn.no/nn/product/sesongol/tomasmesse/ skrev:
Oppskrifta er svært enkel med få, men gode råvarer. Likevel blir Tomasmesse eit svært komplekst øl. Dette skuldast i stor grad den opne gjæringsprosessen som går føre seg ved ekstra høg temperatur (28 grader °C), kombinert med den lange modningstida.
...
Malt: pilsner malt, mørk karamellmalt, avskala sjokolademalt, sukker og mørk kandisirup
Humle: Fuggles
Gjær: Wyeast 3787 Trappist High Gravity
 
Det er nok fenoler fra gjæren du kjenner. Husker Lothe var på en vestkyst-podcast en gang og ble spurt om han tilsetter krydder i juleøl og han sa "Nei nei nei" på en rolig måte som hørtes ut som om spørsmålet var om han bruker opp igjen dasspapir.
 
Tilbake
Topp