• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Kjøler til salgs i Bergen

Gahr

Norbrygg-medlem
Da jeg har gått over til å bruke motstrømskjøler,  selger jeg min 50' kjølecoil fra Morebeer. Den har tjent meg meget vel, og kjøler 20-25 liter svært raskt (jeg bruker typisk ca. 10 min.) ved bruk av whirlpool eller røring i vørteren under kjølingen. Prisen er 500,-. Jeg er lat og har ikke bil, og derfor gidder jeg dessverre ikke pakke og sende den i posten. Den må altså hentes i Fyllingsdalen.

gy4asezy.jpg
 
Hehe. Var lei av å ha den digre kjøleren i gryta under kokingen. Nå kan jeg resirkulere kokende vørter gjennom kjøleren og slippe å løfte på kjølecoilen. Det er et ledd i å få et ryddigere oppsett i bryggeriet.
 
Bare ut av nysgjerrighet: Planlegger du å endre oppskriftene dine for å tilpasse deg ny kjøler? Etter å ha brygget humlerikt øl på Nøgne Ø fikk jeg ganske klart inntrykk av at humlesmak- og aroma blir veldig forskjellige med dyppkjøler kontra platekjøler, men det kan jo hende at det skyldes det store volumet. Inntrykket mitt er at en del humlearoma og smak kan forsvinne fordi vørteren ligger 10-15-20 minutter i kokekjelen og "venter på tur" til kjøling. Eller planlegger du å løse dette ved å kjøre nedkjølt vørter tilbake i kjelen til hele volumet er kjølt ned?
 
Martin E skrev:
Bare ut av nysgjerrighet: Planlegger du å endre oppskriftene dine for å tilpasse deg ny kjøler? Etter å ha brygget humlerikt øl på Nøgne Ø fikk jeg ganske klart inntrykk av at humlesmak- og aroma blir veldig forskjellige med dyppkjøler kontra platekjøler, men det kan jo hende at det skyldes det store volumet. Inntrykket mitt er at en del humlearoma og smak kan forsvinne fordi vørteren ligger 10-15-20 minutter i kokekjelen og "venter på tur" til kjøling. Eller planlegger du å løse dette ved å kjøre nedkjølt vørter tilbake i kjelen til hele volumet er kjølt ned?

Nei, jeg kommer ikke til å endre oppskrifter, for kjølingen kommer egentlig til å foregå på samme måte som før. Jeg sirkulerer vørteren gjennom kjøleren og tilbake i gryta. På den måten kjølere jeg hele volumet, og ikke bare det som renner gjennom kjøleren.
 
Tilbake
Topp