Kjøkkenbryggeri

Hei
Her har dere noen bilder av bryggeutstyret mitt.

Bryggekjelen er en gammel 120L varmtvannsbereder, som er kuttet ned til 70 liter. :beersmiley:
Med litt lett sveising gikk dette ganske greit.
Varmelementet på 2kW er litt lite, har planer om å kjøpe ett nytt på 3kW. NorskeBacker.no har alt en trenger.
Varmeelementet måtte bøyes for å komme skikkkelig ned i kjelen.

Mesketanken er i den velkjente kjøleboks-varianten, på 35 liter.
Har tilpasset en plexiplate med ett par hundre hull i som legges på toppen for å spre skyllevannet.
Temperaturen holder seg fint i 1 - 1,5 time.

:godtoel:
 
Hei Anders, og velkommen til forumet!

Det var fine greier du hadde der, spesielt bryggekjelen! Men 2 kW er lite, jeg slet med å bruke 2 kW på 25-l brygg, så du er sikkert nødt til å isolere litt for å nå koketemperatur før midnatt?
 
Hei Eduard

Stemmer det.

Forsvarets store ullpledd blir tullet rundt kjelen, samt at jeg sper på med en 1kW elektrisk grilltenner fra Biltema som jeg putter rett opp i kjelen. Det tar en god time å få opp dampen, og da holder vørteren rundt 67 grader allerede fra meskingen.
 
Kanskje det ville vært lurt å legge til 2 kolber på 1 kW hver. Begge kan være på når du varmer opp og så kan du slukke en av dem når kokepunktet er nådd. Vi gjør slikt med vårt utstyr.
 
Du kan også bruke sirkelelementer fra Favoritt elektriske som skrues i fra bunnen av kjelen, dette har vedkommende gjort på denne linken:

http://www.bryggeri.net/viewtopic.php?t=1327

Har slike selv (3 stk) i min vvs-tank på 120 liter, og trenger bare 7-8 liter med vørter og så er alle tre dekket. Har alltid vørteren i kok i det jeg er ferdig og vaske ut.

Richard
 
Hei


Angående 2 stk elementer:
Dette er ikke nødvendig, da det eksisterende elementet har 2 kurser.
Bryteren på kontrollboksen kan velge mellom 800W, 1200W eller 2000W.
Men 2000W er fremdeles for lite så den står på full guffe hele tiden  :)

ett nytt 3kw element fra norskebacker vil også ha flere kurser.

Har du noe tips på hva jeg kan bruke som permanent isolasjon rundt kokekjelen? Dette med ulltepper blir litt slitsomt i lengden, og kanskje ikke så hygienisk.
 
Anders skrev:
Hei


Angående 2 stk elementer:
Dette er ikke nødvendig, da det eksisterende elementet har 2 kurser.
Bryteren på kontrollboksen kan velge mellom 800W, 1200W eller 2000W.
Men 2000W er fremdeles for lite så den står på full guffe hele tiden  :)

ett nytt 3kw element fra norskebacker vil også ha flere kurser.

Har du noe tips på hva jeg kan bruke som permanent isolasjon rundt kokekjelen? Dette med ulltepper blir litt slitsomt i lengden, og kanskje ikke så hygienisk.

Titt på denne lenken http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=84.0

Han har brukt motorisolasjonsmatter fra bilteme mot hverandre, virker veldig smart og enkelt og hygenisk.

RIchard
 
Hei Richard

Takk for gode tips.
Biltema får garantert et besøk mhp isolasjonsmattene.

Sirkelelementene så jo riktig så elegante ut, samtidig som de gjør det mulig å starte oppvarming rimelig tidlig.
Hvor kan jeg få tak i sirkelelementene, og hva koster slike?

I linken du sendte meg ble "Favoritt" nevnt. hvilken butikk/leverandør er det?
:samenvol:
 
Favorit Elektrisk Apparatfabrikk A/S
Telefon: 22 68 26 10
Malerhaugv. 19 /23, 0661 Oslo

Favoritt finnes i Oslo og er kjøpt av OSO, men lager elementer OSO ikke har på lager. Prisene på elementene varierer litt med hvor hyggelig mannen som jobber der er, men synes det er helt genialt og bruke. Når jeg kjøpte sirkelelementer kostet de 600 per stk, tror det var fordi de lå og støvet ned på lageret. Han tar litt mer nå, tror det er snakk om 800 kroner.
 
Hei
Takk for info, skal ta en prat med de.
Folk er generelt utrolige positive når det kommer til å hjelp mhp bryggeutstyr.
Kompensasjon med øl er jo ikke alltids så upoplulært heller.

Leger ved et bilde av bryggekjelen med ullpledd:
 
Jeg er i ferd med å bygge hus (venter fortsatt på svar på byggesøknad fra Asker kommune!), og skal da ha et stort vaskerom med god plass til brygging. Jeg har i dag to bryggeoppsett, ett RIMS-anlegg jeg har på lån for ca 45 liter basert på elektrisitet, og et 100 liters oppsett basert på gassoppvarming utendørs, og som brukes når jeg skal dele produktet med en medbrygger. På sikt kommer jeg trolig til å lage meg et oppsett på ca 60 liter basert på strøm. Spørsmålet er da - hvor kraftig strømkurs er det fornuftig å be elektrikeren legge opp i vaskerommet? 16 A er trolig i underkant, men er 24 A tilstrekkelig? Moderne automatsikringer er dessuten kvikkere til å slå av ved overbelastning. Hva slags erfaringer har dere?
 
Spør Espen Haavardsholm, han har lignende i kjelleren. Jeg har dessverre ikke alle detaljene.
 
Tore Bjørgo skrev:
Jeg er i ferd med å bygge hus (venter fortsatt på svar på byggesøknad fra Asker kommune!), og skal da ha et stort vaskerom med god plass til brygging. Jeg har i dag to bryggeoppsett, ett RIMS-anlegg jeg har på lån for ca 45 liter basert på elektrisitet, og et 100 liters oppsett basert på gassoppvarming utendørs, og som brukes når jeg skal dele produktet med en medbrygger. På sikt kommer jeg trolig til å lage meg et oppsett på ca 60 liter basert på strøm. Spørsmålet er da - hvor kraftig strømkurs er det fornuftig å be elektrikeren legge opp i vaskerommet? 16 A er trolig i underkant, men er 24 A tilstrekkelig? Moderne automatsikringer er dessuten kvikkere til å slå av ved overbelastning. Hva slags erfaringer har dere?

Hei Tore,

Jeg kan godt hjelpe deg litt jeg, selv om dette er litt utenfor Anders sin orginaltråd  ;D

Regelen er vel at du kan trekke (230 ganger 16 ampere = 3680) 3680 Watt på en 1-fas 16 ampere kurs, ber du om å få en 3-fas kurs kan du trekke 1,7 ganger mer dvs 6256 watt dvs over 6kw. Jeg har 3-fas 20 ampere (kan trekke 7,5KW) på mitt bryggrom og 3 sirkelelemter på tilsammen 6kw i gryten min på 120 liter. I tillegg har jeg en gammel kurs dvs en eksisterende 16 ampere 1-fas kurs som jeg bruker til meskevarmetanken som har 3 kw element.

Se her for mer info:

http://www.bryggeri.net/viewtopic.php?t=1072&postdays=0&postorder=asc&start=45

http://brygg.blogspot.com/search/label/Utstyr

Når man bygger nytt er det viktig og tenke på slikt, for da er det null problem og legge ekstra "fett" trekkrør ned på bryggrommet ditt. Så er det viktig og ha jordfeilbryter, men det finnes jo på alle nye elektriske annlegg.

Lykke til med nytt hus Tore  :skaal2:

Richard
 
Takker så mye for nyttig info! Kanskje jeg burde komme på en ekskursjon for å se hvordan det kan gjøres.... Før jeg starter prosjekteringen av mitt eget vaskerom/mikrobryggeri bør jeg nok også sjekke om bryggeteknologien din egner seg til å lage gode produkter?  :skaal:
 
Tore Bjørgo skrev:
Takker så mye for nyttig info! Kanskje jeg burde komme på en ekskursjon for å se hvordan det kan gjøres.... Før jeg starter prosjekteringen av mitt eget vaskerom/mikrobryggeri bør jeg nok også sjekke om bryggeteknologien din egner seg til å lage gode produkter?  :skaal:

Jeg lager ikke bedre øl nå enn før i tiden med mye enklere bryggeutstyr, men begynner og få mer taket på det nye utstyret samt forbedringer. Nå tar det 4 timer fra jeg mesker inn til gjæren er tilsatt, må virkelig si at Therminator platerkjøler fra Blichmann er moro. En annen tidstyv som er kuttet er å vente på at det skal koke opp.

Du er hjertelelig velkommen til å komme på besøk, du får ta med deg en sjåfør så du kan sample litt samtidig. Bryggerommet mitt er dessverre litt lite, så her ligger de største begrensningene. Det fine er at jeg er i et hjørne i huset hvor ingen løper i veien, så jeg kan rote litt uten at madammen begynner å murre.

:skaal2:
 
Det høres flott ut med et så effektivt bryggeri. Med det opplegget jeg bruker nå (et lånt RIMS-system med mye slanger og pumper og av og til forstoppelse), er det sjelden jeg kommer under åtte timer, særlig fordi klargjøring og rengjøring tar så mye tid. Derfor må jeg ha en hel helgedag til rådighet, i stedet for å kunne gjøre det etter jobben en kveld, slik jeg noen ganger kunne gjøre det med enklere utstyr (da var jeg nede i under seks timer på det beste). Det er en av grunnene til at jeg vurderer å lage et nytt oppsett basert på enkel infusjonsmesking og noe mindre mikk-makk. Og platekjøler er absolutt en av de forbedringene jeg vurderer. Har du opplevt problemer med rengjøring av platekjøleren og infeksjoner?
 
De fire timene er fra jeg har mesket inn til gjær er tilsatt, alt før og etter må regnes i tillegg. Uansett håper jeg og kunne klare og brygge etter jobb og være ferdig med alt før det er langt på natta.

Rengjøring er ganske greit synes jeg, først så spyler jeg gryta ren og lar alt kjøres gjennom alt inklusive platekjøleren. Når alt ser visuellt rent ut, så tilsetter jeg ganske varmt vann, skrur på elementene og tilsetter base (stoutrens eller hva jeg har for hånd). Så lar jeg dette resirkulere i 10-15 minutter (mens jeg graver ut mask og renser meskekaret). Når jeg er ferdig så skyller jeg alt ut i sluket eller sparer vaskevannet i en gjærbøtte til senere bruk. Jeg tar så og spyler med godt med rent vann, slik at jeg får vekk alle baserester, dette kjøres gjennom hele systemet og. Til slutt skrur jeg platekjøleren ut, og backflusher den. Da er den ren og god, og det skal være umulig og få infeksjoner. Før hver bryggedag skyller jeg gjennom alt og lar den stå med StarSan i noen minutter før jeg starter og pumpe ut vørter til gjæringskaret.

Den siste tidstyven som er fjernet er at jeg kan fylle varmtvanntanken min på forhånd, den har termostat og så har jeg et tidsur jeg kan koble til. Så kverner jeg malten dagen før og fyller opp varmtvannstanken bør jeg ha mesket inn innen en halvtime maks. Rengjøring bør ta maks 30 minutter. Er man flink å rydde underveis håper jeg total bryggedag kommer på 5 timer eller mindre. Starter man kl 16 bør man kunne hive seg på sofaen med en øl kl 21:00  :godtoel:

Før brukte jeg alltid 7-8 timer, og det gikk fort 2 timer før jeg fikk alt frem og alt var varmet opp og mesken innrørt. Kjøling tok alt for lang tid, nå går det på 6-7 minutter  :beersmiley:
 
Tore,

Du vet jo hva som gjør at det er vanskelig å komme seg ut av bryggrommet.... de fire kranene du har sett... de gjør det alt for trivelig å vaske og kose seg der nede...

:D :D :D :D :D
 
Tilbake
Topp