Kjøle ned rom

Hei! Har ordnet meg en liten bod hvor jeg tenkte ha brygget mitt stående å fermentere. Det holder ca 23 grader der inne, men lurer på om noen har et tips til hvordan jeg kan få ned temperaturen til rundt 21, og slik at den holder seg der. Finnes det en enkel og helst ikke så dyr løsning på temperaturregulering?
 
Nei, jeg tenker at det er overkill å kjøle ned et helt rom. Det må da holde med kjøl/frys? Men nå kjenner ikke jeg opplegget ditt, så kanskje det er skivebom fra meg.
 
Kanskje plasere ut et par bøtter vann vil ihvertfall stabilisere temperaturen
jeg mener det er viktigere enn at det på død og liv må være så kaldt
det og skjermet for direkte sollys
 
Hvorfor vil du ha temperaturen i rommet til 21C? Det er fortsatt for høy ambient temperatur for å gjære flesteparten av øl. Hadde jeg hatt en bod ville jeg bare tatt tiden til hjelp og fylt den opp med kjøleskap. Ambient temperatur i boden på 21C er det samme som å gjære i et hvilket som helst rom som er litt for varmt.
 
Hvorfor vil du ha temperaturen i rommet til 21C? Det er fortsatt for høy ambient temperatur for å gjære flesteparten av øl. Hadde jeg hatt en bod ville jeg bare tatt tiden til hjelp og fylt den opp med kjøleskap. Ambient temperatur i boden på 21C er det samme som å gjære i et hvilket som helst rom som er litt for varmt.
Brygger for det meste ektrakt kit fra vestbrygg.no og de sortene jeg brygger står det at temperaturen skal ligge på 20-22 grader.
 
Brygger for det meste ektrakt kit fra vestbrygg.no og de sortene jeg brygger står det at temperaturen skal ligge på 20-22 grader.

Tror Miguel prøver å si at en ambient temperatur på 20-22°C (i ditt tilfelle) vil være for høyt da gjæringsaktiviteten øker temperaturen i innholdet av gjæringskaret. Da bli gjæringstemperaturen for høy.
 
Brygger for det meste ektrakt kit fra vestbrygg.no og de sortene jeg brygger står det at temperaturen skal ligge på 20-22 grader.

Det er i ølet. Hvis du setter et øl til gjæring i 21 grader i rommet så vil tempen i dunken stige flere grader over. Du kan kanskje se på 23-24-25 grader i ølet under den mest aktive gjæringen, og med mindre du brygger noe belgisk eller lignende så er det for høyt. Skal du gjære i et rom med fast temperatur ville jeg satt romtemperaturen til 17 grader, og da bør du fortsatt begynne gjæringen lavere enn det.
 
Tror kanskje ikke kjøleskap vil fungere. Varmen som tas opp inne i skapet blir vel frigjort på utsiden.
Tipper man må ha baksiden ute i et annet rom. Mao, skapet må gå gjennom en vegg.
 
Tror kanskje ikke kjøleskap vil fungere. Varmen som tas opp inne i skapet blir vel frigjort på utsiden.
Tipper man må ha baksiden ute i et annet rom. Mao, skapet må gå gjennom en vegg.

Antar at det er utlufting i boden? Er den helt lukket så får man jo dårlig varmeveksling etter en tid ja.
 
Ser ikke for meg hvordan det skal fungere hvis ikke varmlufta fra kjøkeskapet blir
ledet ut uten at den blir mikset med resten av lufta i rommet.
 
Ser ikke for meg hvordan det skal fungere hvis ikke varmlufta fra kjøkeskapet blir
ledet ut uten at den blir mikset med resten av lufta i rommet.

Men med utlufting av rommet har du jo gjennomtrekk? Hvor tett kan en bod være? Folk har jo kjøleskap under benker, jeg har fem stk i et kjellerromm med passe lav lufting, etc. Vil vil selv tro at det burde gå helt fint.
 
Ser ikke for meg hvordan det skal fungere hvis ikke varmlufta fra kjøkeskapet blir
ledet ut uten at den blir mikset med resten av lufta i rommet.
Men det er for rommet (joda enig i at det er det han spør om), men kjøleskapet vil fortsatt være kaldt, så gjæring vil vel fortsatt ikke være et problem inni kjøleskapet. Eller mener du at rommet vil bli så varmt at det vil påvirke kjøleskapstemperaturen inni?
 
Men det er for rommet (joda enig i at det er det han spør om), men kjøleskapet vil fortsatt være kaldt, så gjæring vil vel fortsatt ikke være et problem inni kjøleskapet. Eller mener du at rommet vil bli så kaldt at det vil påvirke kjøleskapstemperaturen inni?
Snakker ikke @Forvirret om forslaget om å sette inn et kjøleskap og åpne døra? Det vil jo som han sier varme opp rommet.
 
Ah! Er det en misforståelse ute og går? Altså kjøleskap som man setter dunkene inni, ikke kjøleskap som står åpne for å kjøle ned rommet, er det jeg mener iallefall.
 
Svarte på om det var mulig å kjøle ned et rom med et kjøleskap som står inne i rommet.
Selvfølgelig fungerer kjøleskap som gjæringsskap hvis døra er igjen.
Står skapet inne i et rom med døra åpen så har man vel en "varmeovn" på 2-300w gående.
 
Tilbake
Topp