Kjøler: Hvordan fungerer egentlig Blichmann Therminator?

Olav K

Norbrygg-medlem
Hei!

Har lest at Blichmann Therminator skal være utrolig effektiv. Jeg har søkt på nettet etter bruksanvisning/ bilder/ forklaringer til hvordan den fungerer, uten å lykkes. Er det noen her som har erfaring med denne kjøleren? Hvordan fungerer den egentlig?

Mvh Olav
 
Hei,

Jeg har en slik og det er en 40 platers platekjøler hvor du kjører vørteren gjennom en vei, og kjølevannet den andre veien mellom annenhver plate (tror jeg, ser jo ikke sånn fra utsiden). Kjøleren er liten og nett, og kjøler superraskt og effektivt. Den har også veldig lav motstand slik at du egentlig ikke trenger en pumpe. Jeg bruker march impeller pumpe på mitt system fordi jeg må klare å pumpe det opp i høyden på den koniske gjæringstanken min. Jeg kjøler i alle fall ned 50 liter vørter på kort tid, og det er pumpen som er den trege her. Jeg får nemlig vørter på 12-14 grader med full gjennomstrømming.

Sparer i alle fall  mye tid på bryggedagen nå i forhold til når jeg hadde en kobberkveil å kjøle med. Renholdet er også enkelt, jeg sirkulasjonsskyller først for å så sirkulasjonvaske etterpå. Før bruk kjører jeg StarSan i sirkulasjon gjennom slanger, pumpe og therminator for å få alt fritt for bakterier.
 
Men en platekjøler eller motstrømskjøler innebærer vel at man må tilsette aromahumle gjennom en "hopback" i stedet for å tilsettes i kokekaret. Dette er en liten boks med sil eller rist det kan legges hel humle og som den varme vørteren strømmer gjennom på vei inn i kjøleren. Hvis man legger humle i kokekaret med en slik kjøleløsning, vil humlearomaen fordampe, fordi det tar for lang tid før det meste av vørteren blir nedkjølt (selv med en Therminator). Ved bruk av kjølespiral blir hele vørteren kjølt ned tilstrekkelig raskt til at humlearomaen bevares. Den forsvinner nemlig hvis vørteren er i koketemperatur mer enn noen ganske få minutter.
 
HX.jpg


" Fluid A passes from the port on the left of the heat exchanger through every other channel created by the plates to the opposite end port on the left of the heat exchanger (looking at it the long way). Fluid B passes from the port on the right through the other channels created by the plates and comes out the other port on the right side. The fluids are essentially touching each other through the plates and heat is transferred from the hot fluid to the cold fluid. (but the fluids do not mix) "
 
Tore B. skrev:
Men en platekjøler eller motstrømskjøler innebærer vel at man må tilsette aromahumle gjennom en "hopback" i stedet for å tilsettes i kokekaret. Dette er en liten boks med sil eller rist det kan legges hel humle og som den varme vørteren strømmer gjennom på vei inn i kjøleren. Hvis man legger humle i kokekaret med en slik kjøleløsning, vil humlearomaen fordampe, fordi det tar for lang tid før det meste av vørteren blir nedkjølt (selv med en Therminator). Ved bruk av kjølespiral blir hele vørteren kjølt ned tilstrekkelig raskt til at humlearomaen bevares. Den forsvinner nemlig hvis vørteren er i koketemperatur mer enn noen ganske få minutter.

Jeg bruker humleposer i bomull som jeg bare kaster i etterkant, disse plukker jeg opp av vørteren etter 15 minutter etter koking. Skal jeg plukke de opp før kanskje? Jeg setter i gang pumpa og kjøler mens jeg fisker opp humleposene med to tenger (kjøpt på MoreBeer), det fine med de to tengene er at jeg får vridd ut all vørteren fra hver pose. Jeg bruker hel humle, og det ligger mye vørter sugd inn i humlen.
 
Noen skrev et sted (litt vagt dette...) at det ikke anbefales å vrenge ut humleposer på denne måten, siden man da kan få en del garvestoffer fra humlekonglene. Har du hatt noe erfaring med det, Richard?
 
Eduard skrev:
Noen skrev et sted (litt vagt dette...) at det ikke anbefales å vrenge ut humleposer på denne måten, siden man da kan få en del garvestoffer fra humlekonglene. Har du hatt noe erfaring med det, Richard?

Har ingen dårlig erfaring med dette, men jeg vrir jo bare ut vørteren. Klemmer jo ikke konglene helt i filler. Har gjort dette med det nye bryggeriet mitt flere ganger på IPA til milde øl som witbier. På sistnevnte burde jeg har smakt det vil jeg tro, på veldig humlete IPA-er så er det vanskelig å si..
 
Tore B. skrev:
Hvis man legger humle i kokekaret med en slik kjøleløsning, vil humlearomaen fordampe, fordi det tar for lang tid før det meste av vørteren blir nedkjølt (selv med en Therminator). Ved bruk av kjølespiral blir hele vørteren kjølt ned tilstrekkelig raskt til at humlearomaen bevares. Den forsvinner nemlig hvis vørteren er i koketemperatur mer enn noen ganske få minutter.

Stemmer dette? Noen som i så fall kan forklare dette litt mer inngående?
 
Nja, nei. Det kommer an på. Om du har i humlen etter avsluttet kok, vil ikke all aromaen fordampe med det samme. Men siden du tapper ut vørteren under avkjøling, får mesteparten av den også langt kortere kontakttid, og jeg vil tro at det heller er der problemet ligger. Med dyppkjøler kan du jo få rikelig med aroma ved å tilsette humlen etter kokeslutt og holde temperaturen rundt 80 °C i en time.
 
Jeg vil nå tro at med resirkulering gjennom en platekjøler vill man beholde mer humlearoma enn med en dyppkjøler fordi den raskere tar ned temperature. Ved å ikke resirkulere vill man få mindre med platekjøleren....
Uansett vil humlearomaen være mer eller mindre tilstede, men den avtar også ved lagring da....
 
Mulig jeg misforstår litt nå, men vil det si at f.eks 15 min humlen ikke gir aroma? Ble litt forvirret her  :bank2:
 
ved 15 min er det i hovedsak smak man sitter igjen med, men det vil også være igjen en del aroma.
glidende overganger er greia.
 
Jeg bruker en Blichmann HopRock mellom kokekjelen og platekjøleren for å få humlearoma. Sirkulerer først gjennom platekjøleren til jeg har ca 80 gr. Kobler så på HopRocken. fungere som bare fy :)
 
Kan ikke helt se fordelen med å bruke platekjøleren til resirkulering. Er det ikke bedre å kjøle rett i gærspannet?
Jeg mener du får mer humle aroma med platekjøler da tiden det tar meg å kjøle fra fullt kok til under 20 grader er 10-12 min. Mange bruker jo vesentlig lengre tid til kjøling enn 10-12 min.
Å om poenget er å bevare de flyktige humle aromaen så er jo rask kjøling name of the game. Om man bruker platekjøler eller super effektiv kobber spiral blir jo effekten nermest det samme bare tiden det tar er kort.
 
Fordelen med å sirkulere ved bruk av platekjøler, er whirpooling, og utfelling av trub som du slipper å få med over i gjæringspannet.
En annen ting er at hele vørteren kjøles veldig fort ned til en lavere temperatur, men som du sier, det spiller ikke all verdens rolle da.
 
Peter T skrev:
ved 15 min er det i hovedsak smak man sitter igjen med, men det vil også være igjen en del aroma.
glidende overganger er greia.

Blir ikke dette litt vel overforenklet?

Sanseapparatet for smak og aroma, kan grovt sett deles i basissmaker (surt, søtt, bittert, salt og umami som smakes på tunga), aroma (en mengde estere og andre duftstoffer som oppfattes i nesen) og munnfølelse (fysisk følelse i munnen). Etterhvert som humla kokes, dannes og fordamper ulike stoffer. Det enkleste eksempelet er bitterstoffene som gradvis trekkes ut av humla i løpet av en times tid, mens mange duftstoffene blir gradvis fordampet i løpet av noen minutter. Ved å koke humla, for eksempel, 15 minutter blir mye, men ikke alt, av aromastoffer dampet av.

Det er altså ikke mulig å skille "smak" og "aroma", så lenge man ikke snakker om basissmakene.
 
magne1972 skrev:
Fordelen med å sirkulere ved bruk av platekjøler, er whirpooling, og utfelling av trub som du slipper å få med over i gjæringspannet.
En annen ting er at hele vørteren kjøles veldig fort ned til en lavere temperatur, men som du sier, det spiller ikke all verdens rolle da.

Greit nok, men når en bruker platekjøler så filtrerer en vørteren først så en ikke får med trub i gjær karet. Det eneste som blir med i karet er cold break å det kan jeg leve med.
Blichmann anbefaler ikke å resirkulere med platekjøler.
 
Jeg resirkulere gjennom platekjøleren til vørteren er 80 grader kun når jeg bruker HopRocken. HopRocken er koblet mellom Kjelen og platekjøleren. Har forstått det slik at man får mere aroma fra humleblomsten når man har 80 grader i vørteren, når den renner gjennom humleblomsten.
 
Jeg kommer til å begynne å resirkulere med min kjøler til ca 80 grader, for så å kjøre en hop-stand på rundt 10 min, når jeg brygger humletunge øl i fremtiden. Siste 2 ipa ble skuffende lite humlepreget, og jeg tror årsaken ligger her. Tasty fra bl.a. CYBI kjører en stand på 10-30 min med whirlpool, nettopp for å få ut godsakene fra humla...
 
Tilbake
Topp