Kjølerom i kjelleren for undergjæring?

Hei, er ganske uerfaren med ølbrygging, selv om det ble noen forsøk i ungdomstiden med "øl sett" til hundrelappen og noen kilo sukker for rimelig børst ;) Orker ikke mer av den slags for å si det slik :)

Nå har vi akkurat kjøpt nytt hus med en romslig kjeller, som burde være utmerket som "bryggerhus". I det ene kjeller rommet tenkte jeg å lage et kjølerom for å få til kontrollert undergjæring av øl. Nedkjøling er jo ikke gratis, så rommet bør vel bli så lite som mulig, men fortsatt være OK å "jobbe" i. Tenkte å isolere med Styrofoam eller Isopor, og kle med baderomsplater e.l. av hygieniske grunner.

Hvordan kjøle ned rommet? Kjøleromsaggregater er jo å få kjøpt, men de er ikke akkurat gratis, og jeg vet ikke riktig hvor mange watt som må til for å kjøle ned f.eks. 3 kvm. Siden jeg har litt erfaring med automasjon var min første innskytelse å lage to hull i yttervegg, og sirkulere kald vinterluft inn i rommet kontrollert med termostatstyrte vifter og spjel. Men da har jeg maks 3 måneder med årlig produksjon, og selv da kan det forekomme dager med mer enn 8 grader utendørs... Så jeg må nok ha en kjølekilde i tillegg.

Hva med å sirkulere kjøleveske (hvor pumpen styres med termostat) fra en fryser stående på utsiden av kjølerommet til en radiator e.l. på innsiden? Tåler en gammel fryser mer eller mindre kontinuerlig drift?

Alle idéer mottas med takk :)
 
Å bygge et kjølerom er ikke helt enkelt, spesielt med tanke på at du kan få kondensproblemer. Det vanligste er å bygge dem som «rom i rom», og dersom du ikke har kontroll på dette, så bør du kanskje vurdere andre løsninger.

Jeg tror du vil få tilstrekkelig kapasitet med en fryser eller et kjøleskap som du setter ekstern temperturkontroll på. Har du to kjøleskap/frysere kan du dessuten ha individuell kontroll på temperaturen i to batcher.
 
Jeg har fagbrev som snekker, så byggteknisk tror jeg ikke dette skal gå greit. Kondens er ikke noe problem, det er mur på vegger og gulv, og jeg tenker å ha en liten luftespalte mellom himling i kjølerommet og himling i kjeller.

Det blir nok 2 frysere, men mest for "failover" og lastfordeling. Når jeg tenker over det tror jeg at jeg skal dele kjølerommet i 2 soner (med "mobil" vegg mellom), for å kunne kjøre flere ting samtidig. Styringen av temperatur er ikke noe problem dersom jeg går for "kjøleveske" idéen, bare å lage flere sløyfer det :)
 
netphreak skrev:
Jeg har fagbrev som snekker, så byggteknisk tror jeg ikke dette skal gå greit. Kondens er ikke noe problem, det er mur på vegger og gulv, og jeg tenker å ha en liten luftespalte mellom himling i kjølerommet og himling i kjeller.

Da kan vi droppe den bekymringa.

Det blir nok 2 frysere, men mest for "failover" og lastfordeling. Når jeg tenker over det tror jeg at jeg skal dele kjølerommet i 2 soner (med "mobil" vegg mellom), for å kunne kjøre flere ting samtidig. Styringen av temperatur er ikke noe problem dersom jeg går for "kjøleveske" idéen, bare å lage flere sløyfer det :)

Det dukker opp brukte kjølerom på Finn fra tid til annen. Det virker som en enklere løsning enn å sirkulere kjølevæske fra en fryser, men det burde vel også fungere.
 
Ja, vil jo være på jakt etter et kjøleaggregat til gi bort pris, men skjer jo sjelden... Og så er det jo gøy å mekke litt sjøl også da :)

Når jeg sjekka en gammel fryser jeg har stående, ser jeg at den trekker maks 100W... Det er jo ingenting! Svært usikker på om det holder da gitt. Kan jo heller bruke et enkelt peltier element da, på f.eks. 200W?
 
Peltierelementer er ekstremt lite effektive, så en fryser på 100 watt kjøler nok mer enn 200 watt peltier.
 
Vel, siden peltier elementet ville vært lokalisert på utsiden av kjølerommet ville ikke dette vært noe problem, men jeg har lest meg opp på peltier, og som de fleste andre her forkastet det. Blir fryser med radiator og kjøleveske, så får vi se hvor mye den orker :)
 
Tilbake
Topp