Kjøleskap med fluktuerende temperatur?

Det er noen i området som gir bort et stort kjøleskap jeg kunne tenke meg å adoptere.

Vedkommende som gir det bort sier at temperaturen svinger mellom 3 grader ene dagen og 7 grader andre dagen.

Er det noen med peiling på kjøleskap som vet hva dette kan komme av, og evt en fix?

Jeg tenkte å ha et slikt kjøleskap kun til lagring av øl, ikke gjæring. Jeg tenker at det er iallefall bedre å lagre ølen min i dette, enn å ha ølen stående i kjellertemp på 12-15 grader, kjellertempen er jo mer stabil men varmere. Eller tar jeg feil her? Bedre med varmere men stabilt?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Gahr skrev:
Kjøp en UT-200, så får du et mer stabilt kjøleskap.

Blir en stc i såfall iom at de er en fjerdedel av prisen.

At jeg ikke tenkte på det...

Men det virker jo som om det er noe galt med kjøleskapet så selv med en kontroller mistenker jeg at det ikke blir helt tipp topp. Så lurer jeg på hvis det kan være noe jeg kan fikse.

Det er vel bare kontrolleren i kjøleskapet som gir store svingninger? Hvis set-temperaturene for inn- og utkobling (hysteresen) er noen grader fra hverandre, blir det fort forskjeller.

Aha. Det er noe slikt jeg håper på at det er, og ikke noe mekanisk.

Har også et skap som oppfører seg slik. Tempvariasjon inne i skapet er ca 5C.
Tempvariasjon under bobleplast mot gjæringsbøtte ca 0,5C. Tempvariasjon inne i bøtta antas å være en god del mindre.
Gjør ikke noe med skapet når det brukes som til gjæring.
Før jeg evt bruker det til lagring må tempvariasjon inne i flaske som står i skapet måles.
Antar tempendring inne i glassflasker gir større variasjon enn plastbøtte.
Mitt tips,
mål de temperaturene som er interessanne.
Hva man tror er en ting, hva man måler er ofte mere pålitelig.
Største fordelen med STC1000 for meg vil være muligheten til å kunne stille inn temperaturen i mindre trinn enn det skapets egen termostat gir mulighet til.

Testet kjøleskapet mitt med en 10L bøtte vann med STC-1000 proben isolert på siden av bøtta. Målte temperatur i vannet med ett digitalt steketermometer.
Temperaturen ser ut til å variere med max ca. 0,5 grad i vannet i forhold til hva proben måler. Anbefales!

Har selv brukt isopor som isolering, men har endt opp med menneskelig svikt tror jeg. Enten har jeg ikke fått det helt tett rundt isoporen ellers så leder plastikken på bøtta varme dort (noe jeg tviler på). Tempen har sunket med en gang jeg har åpnet døra til fermenteringskammeret. Så vurderer å bruke boble plast da det virker lettere å isolere i kantene.

Men da skal jeg hente kjøleskap idag og modde det med en ubrukt stc jeg kom på jeg har, i døra.

Og. I steden for å lage ny tråd:

Hvordan går dere frem for å sette stc i døra? Skjærer hull innvendig I skapet for å komme til kabling og skjøte denne frem til stcen?

Miguel skrev:
Har selv brukt isopor som isolering, men har endt opp med menneskelig svikt tror jeg. Enten har jeg ikke fått det helt tett rundt isoporen ellers så leder plastikken på bøtta varme dort (noe jeg tviler på). Tempen har sunket med en gang jeg har åpnet døra til fermenteringskammeret. Så vurderer å bruke boble plast da det virker lettere å isolere i kantene.

Men da skal jeg hente kjøleskap idag og modde det med en ubrukt stc jeg kom på jeg har, i døra.

Det er veldi snart å få snikvarme forbi isolasjonen men har du skumplast ala liggeunderlag på 3-4 cm som er tet blir det bra og du får det like nøyakti som føler i gjæringskaret, har prøvd det ut nok.

Miguel skrev:

Mye enklere og lage en seperat boks for stc-1000 og ha den på utsiden. Har ledningen både til varme og stc i klem  mellom kjøleskapet og døra.
Det funker strålende har sjekket med et ekstern termostat + et akvarie termometer klistret på bøtta ± 0,5*C

Jeg bruker en stor tjukk ullsokk som jeg har tapet som isolasjon utenpå temperatursensoren, da får den temperatur fra gjæringsbøtten og er lite påvirket av omgivelsestemperaturen.

janvad skrev:
Miguel skrev:

Mye enklere og lage en seperat boks for stc-1000 og ha den på utsiden. Har ledningen både til varme og stc i klem  mellom kjøleskapet og døra.
Det funker strålende har sjekket med et ekstern termostat + et akvarie termometer klistret på bøtta ± 0,5*C

Nja jo. Er enklere å lage men har allerede stcer i bokser og de irriterer meg faktisk litt med kablene som henger der. I bruk blir det litt ryddigere å bare ha et stc-kjøleskap. Dessuten er det artig å mekke noe nytt, hvis det i tillegg viser seg å funke når man er ferdig.

Jeg har boks utenpå men har borret hull på baksiden av skapet der de kablene som må inn går. Kablene på utsiden la jeg pen i en kabelkanal.
enklet og greit.

Miguel skrev:
Og. I steden for å lage ny tråd:

Hvordan går dere frem for å sette stc i døra? Skjærer hull innvendig I skapet for å komme til kabling og skjøte denne frem til stcen?

Her kan du se hvordan jeg gjorde det, dette fungerte utmerket.
Brukte stikksag i døra og lagde hull til temperaturkontrolleren:

http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,19661.0.html

Den så snasen ut, men virker litt mer avansert enn det jeg tenkte meg?

Jeg har lyst til å bypasse kjøleskapstermostaten for å la stcen ha full kontroll, men har fint lite peiling på kjøleskap. Etterhvert så tenkte jeg å hive inn en topolet sikring.

5e4y2aju.jpg

Slik ser det ut. Helt standard tenker jeg iom at det er et gammelt Gram-kjøleskap.

Hvordan fungerer dette? Har lest at noen bare har skrudd ut termostaten og koblet de lederne på stcen. Det hørtes for enkelt ut.

Kan det være så enkelt at jeg klipper ledningen som forsvinner ut til venstre på bildet og setter begge lederne i hver sin kontakt på "cool"?

Ledningen der er snakk om forsvinner opp i kjøleskapet til kontroller-biten. Har ikke funnet noen bryter eller lignende, bare lys som indikerer tempen.

Hvordan "ordnet" du skapet? Ser det lyser i "tempinstillingsdisplyet" pluss i STC1000
Mitt er også et eldre Gram, og det kan se ut som det er samme modell.
Plass til 2 bøtter over hværandre.

Mvh

Tilbake
Topp