Kjøleskaptrøbbel

Marius K.

Norbrygg-medlem
Jeg har anskaffet nytt og større kjøleskap til gjæring, men oppdaget til min store forskrekkelse at her må være noe galt.

Jeg satte inn gjæringskaret og slo på kjøleskapet, termostaten på maks kjøling. Etter ett døgn, eller to, var temperaturen i kjøleskapet rundt 20 grader. Temperaturen ble målt med en enkel gradestokk nederst i skapet.

Kjøleskapet har nå stått helt tomt og på maks guffe i 24 timer, og det laveste ned jeg kommer i temperatur er 10 grader, også dette målt nederst i skapet med en enkel gradestokk. Kjøleskapet virker å gå kontinuerlig uten pause.

Hva kan være problemet her?
 
Døra er tett? Blir kondensrøra bakpå kjøleskapet varme, eller er de fulle av skit? Avløpsrøret i kjøleskapet, tett?
 
Døra er tett? Blir kondensrøra bakpå kjøleskapet varme, eller er de fulle av skit? Avløpsrøret i kjøleskapet, tett?

Døra er tett. Har ikke kjent bakpå kjøleskapet, det står så tett inntil veggen/listen jeg får det...

Kjøleskapet er brand new (eller dvs. en B-vare, men skal jo være så og si nytt).
 
Snu det på hodet, la det stå noen minutter, og prøv på nytt:) men det høres uansett ut som en reklamsjonssak.

Det ene gjæringsskapet mitt kjøler max til 8 grader. Passer best til ale, men det er 20 år gammalt....
 
Her blir det nok en telefon til Elektrolux i morgen, så får de sende en tekniker for å se på det :)
 
Nå skal vel ikke kjøleskap stå helt inntil veggen. De trenger litt luft rundt kjølerøra. Du kan jo prøve å trekke det litt ut og se om det hjelper.
 
Nå skal vel ikke kjøleskap stå helt inntil veggen. De trenger litt luft rundt kjølerøra. Du kan jo prøve å trekke det litt ut og se om det hjelper.

Det står i grunn likt plassert som mitt forrige gamle benkekjøleskap gjorde, og det klarte jobben helt utmerket, så tviler litt på om det vil hjelpe å trekke det så mye mer ut. Når det er sagt så har jeg satt i strømmen igjen og trukket det "unaturlig" langt ut, så er i hvert fall den potensielle feilkilden ekskludert :D

Når kjøleskapet tilsynelatende streiket kjente jeg at jeg ble så lei at jeg gikk rett på nett og begynte å undersøke løsning for glykolkjøling, så om kjøleskapet faktisk fungerer, eller blir reparert, så tror jeg uansett jeg kvitter meg med det og investerer i glykolkjkøler :D
 
Nå har kjøleskapet stått på siden i dag tidlig etter at jeg trakk det godt ut fra veggen. Termometeret viste nå 8 grader, det er vel fortsatt for høyt på maks kjøling?.... Som nevt tidligere virkere det også som motoren går kontinuerlig.
 
Lite kjølevæske?

Hvis det er nytt så skal det jo funke, altså kjøle.

Aner ikke...

Kjøpt på Elkjøp, men var B-vare. Kan jo være dårlig kjøling er grunnet til at det er levert inn, men at Elkjøp ikke har testet skapet ordentlig før det har blitt satt ut for salg.. Det blir reklamering på dette... Håper ikke det at jeg har kvittet meg med alt av hyller o.l vil skape trøbbel i så måte :eek:
 
Kjøpte en oppvaskmaskin som B-vare til halv pris. Døren hang etter en uke, og vi fikk helt nytt i bytte. God butikk for oss...
 
En oppdatering på skapet. Teknikeren fra Elektrolux mente det var en lekkasje en plass i kjølingen, og da var skapet bare å skrote.

Elkjøp utviste god service ved å hente skapet og gi meg pengene tilbake. Ny glykolkjøler er på plass :D
 
Dersom kompressoren går kontinuerlig er det et tegn på kjølemediet er lekket ut. Evt så kan det være at ventilene i kompressoren er defekt. I begge tilfeller er det bare å kassere.
 
Tilbake
Topp