Kjølespiral BB30 V3

ChristopherB

Norbrygg-medlem
Hei!

Lurte på om folk bruker den kjølespiralen som følger med bb30? Jeg synes det virker veldig rart at når man putter den nedi for nedkjøling så rekker den jo ikke helt i bunn, og man får jo da problem med å få kjølt ned alt likt. Derfor må jeg røre av og til under nedkjøling for å få alt i kontakt med kjøleren og dette skaper jo mye grums i vørter og jeg må jo være nøye med desinfisering o.l.

Er nysjerrig på å høre hvordan folk her gjør det med BB30 V3
 
Det har vel med å gjøre at varmen i vørteren stiger, mens det kalde legger seg på bunnen. Derfor er det gunstigere å ha kjøleren nærmere overflaten enn bunnen..
 
Den fungerer utmerket. Jeg kjøler ned 23 liter vørter fra kok til 18c på 15-20 min. Fører spiralen opp og ned kontinuerlig under kjøling. Dette har en mye bedre effekt av enn å bare la den stå stille. Kjør på!
 
Og så lar du vørteren stå å klarne en time eller to før du flytter den til gjæringskaret.

Typed with thumbs.
 
Ja ok , men når den ligger på kanten av bb30 (hviler på rørene) så er den ganske langt fra bunnen, så kommer jo egentlig aldri i kontakt med det nederste laget med vørter hvis ikke jeg rører.
 
Rør først for en god nedkjøling. Når du har nådd ca 1 grad over tempen rører du hardt for å lage en whirpool, og så la stå, da får du god bunnfelling.
 
Så faktisk det ble skrevet litt om nå!:( er på iphone så mistet litt oversikt! Ok , men dette høres bra ut!:) men er det ikke ett problem med at det kommer noe ulumskheter i vørteren når den står en time så lav temp?
 
Tilbake
Topp