Kjølespiral siste minutter av kok

Jørgen O

Dommer
Sentralstyre
Standardrådet er jo å senke nedi kjølespiralen de siste ti minuttene av koketiden for å desinfisere denne. Imidlertid er min erfaring at når jeg tar i kjølespiralen så senkes temperaturen såpass mye at det stopper å koke, og tar noen minutter å komme opp igjen i temperatur, selv om jeg har kjørt varmt vann gjennom spiralen først.

Så spørsmålet mitt er: Bør jeg ta de ekstra minuttene med temperatursenkning og deretter nok minutter med spiralkok, eller kan jeg regne med at spiralen blir desinfisert rimelig kjapt når den senkes i kokende vørter, og dermed skru av varmen så fort spiralen er på plass?
 
Jeg brygger med PID. Med andre ord så kan jeg se hvor mange grader det er i kokekjelen til en hver tid. Testet dette en gang for en kompis. (Bruker ikke dyppkjøler selv) gradene sank til 98grader.

Absolutt ingen ting å bry seg om :)
 
Standardrådet er jo å senke nedi kjølespiralen de siste ti minuttene av koketiden for å desinfisere denne. Imidlertid er min erfaring at når jeg tar i kjølespiralen så senkes temperaturen såpass mye at det stopper å koke, og tar noen minutter å komme opp igjen i temperatur, selv om jeg har kjørt varmt vann gjennom spiralen først.

Så spørsmålet mitt er: Bør jeg ta de ekstra minuttene med temperatursenkning og deretter nok minutter med spiralkok, eller kan jeg regne med at spiralen blir desinfisert rimelig kjapt når den senkes i kokende vørter, og dermed skru av varmen så fort spiralen er på plass?
Stapp hain neddi koken når det 15 min igjen av koken.
 
Koker i Speidel, med hatt. Setter den i etter kokeslutt, og fyller den med vann. Da blir den kokvarm på null-komma-niks.
 
Jeg sørger for at spiralen er helt tom, da stjeler den ikke så mye av temperaturen. Til og med varmt vann i spiralen vil ta en del energi fra kokinga for å nå omgivelsestemperatur.
 
En kort oppdatering her: Da jeg brygget i går, passet jeg på at spiralen var tom da jeg tok den oppi. Da ble temperaturen i karet bare minimalt påvirket.
 
Hvorfor må den være fettfri? Det vannet som skal gå gjennom kjøleren skal da ikke i kontakt med vørteren? Selv er jeg på grensen av rolling boil og mister gjerne akkurat den effektennår den settes i, selv om jeg har blåst den tom og varmet den i en 10liters gryte på forhånd. For å ha jevnt kok på de siste humletilsetningene, har jeg dyppkjøleren i på 20 min.
 
Tilbake
Topp