Kjølespiral

Hei

Har kjøpt min første ølbrygger, en Brewbie 30 fra Netthandelen, etter kun å ha brygget med ekstraktsett før.

Mitt spørsmål gjelder kjølespiralen. Den er 8 mm. Hvordan lager jeg en overgang til en vanlig kjøkkenkran...?
 
Det spørs hvilke gjenger det er. På noen passer en Gardena-kobling direkte, på andre må du ha en overgang.

2.jpeg
 
På kjølespiralen er det ingen gjenger. Etter som Gardena-koblinger er tilpasset 12 mm. slange så er jeg redd for lekkasjer på kjølespiralen hvis jeg bare bruker slangeklemme på en 12 mm. slange. Eller tar jeg feil?
 
Du tenger vel en klemringskobling, der klemringen passer til dimensjonen på røret i kjølespiralen og nippelen passe til gardena-koblingen linket til over her.

Nippel han

jeg vet ikke om det er rett størrelse jeg har linket til her, men du trenger to sånne
 
Kjøp iallefall klemringskoblinger til 1/2" gjengede stusser slik LarsUlv sier. Så slipper du noen form for strikk&binders-hassle med de endene iallefall.
 
For de som er interessert, så fant jeg en enkel løsning på problemet.

Først satte jeg på 2-3 cm. med 8 mm. slange på kjølespiralen. Over denne koblet jeg da en drikkevannslange på 12 eller 13 mm. og festet med slangeklemmer. Så satte jeg Gardena-kobling på innløpet og på kranen.

Voila, der var det en fullt fungerende kjølespiral uten lekkasjer... ;-)
 
For de som er interessert, så fant jeg en enkel løsning på problemet.

Først satte jeg på 2-3 cm. med 8 mm. slange på kjølespiralen. Over denne koblet jeg da en drikkevannslange på 12 eller 13 mm. og festet med slangeklemmer. Så satte jeg Gardena-kobling på innløpet og på kranen.

Voila, der var det en fullt fungerende kjølespiral uten lekkasjer... ;-)

God ide, min kjølespiral kom med 1/2" Garden koblinger i rusfritt som resten av spiralen, men greit å vite :)
 
For de som er interessert, så fant jeg en enkel løsning på problemet.

Først satte jeg på 2-3 cm. med 8 mm. slange på kjølespiralen. Over denne koblet jeg da en drikkevannslange på 12 eller 13 mm. og festet med slangeklemmer. Så satte jeg Gardena-kobling på innløpet og på kranen.

Voila, der var det en fullt fungerende kjølespiral uten lekkasjer... ;-)
Fin den. Her er en annen løsning, da får du koblet alt til og fra: Kobling hageslange til 3/8 " kjølespiral?
 
Tilbake
Topp