Kjøling av vørter uten vann ??

Prøver å finne en måte å få kjølt ned vørteren uten å bruke vann . Har brønn for tiden og tilsiget forteller meg at enten blir vørteren kald og husfreden borte eller varm vørter og happy kjerring som får ta seg en dusj :confused:
Nå på sommeren brygger vi ute til en som har nok vann men ikke plass inne.
Er det noen som har prøvd å sette dunkene i en fryseboks ? Har også hørt rykter om en strømdrevet kjøleelement men har ikke klart å finne noe informasjon om den på nettet :( Noen som har hørt om eller prøvd den saken ? og eventuelt hvor jeg får tak i en sånn enn.
Takker og bukker for svar hvis noen har noen :)
Tore
 
Lage masse isbiter og ha dette oppi en kum med vann for deretter å røre i gryta. Da bruker du jo bare en oppvaskfull med vann. Kan eventuelt ha oppi litt salt også.
 
Jeg har fortsatt ikke skaffa meg kjølespiral. No chill i gjæringskaret. Står til neste dag. Ett problem er at jeg ikke får skilt ut proteinene riktig, og får dermed ikke så klart øl. Men tydeligvis ikke så stort problem iom at jeg fortsatt ikke har spiral...
 
Engelsken min er ikke den beste på jord men det han gjorde var å sette den i et kjøleskap i ett døgn.. Litt for lang tid synes nu jeg da , men da skulle jo i grunnen en fryser med plass til et par gjæringskar gjøre samme nytte hvis en følger med så en ikke får vørter is :)
har tenkt på vannbad men har ikke isbitmaskin og med 50 liter vørter i slengen må jeg jo fylle fryseren med isterningsposer , litt for lat for den varianten :)
 
Jeg har fortsatt ikke skaffa meg kjølespiral. No chill i gjæringskaret. Står til neste dag. Ett problem er at jeg ikke får skilt ut proteinene riktig, og får dermed ikke så klart øl. Men tydeligvis ikke så stort problem iom at jeg fortsatt ikke har spiral...

Bruker du klaringsmiddel noe sted i prosessen?
 
Is og salt er kanske en bra ide. Er det ikke rundt minus 16c man får når isen tiner?
Har selv "kaldkrassjet" med is og vann i en murerstamp med bøtta oppi.
Gikk greit det, men om det går raskt nok til kokende vørter er jo en annen sak.
Sikkert noen som kan regne ut hvor mye som skal til for å få det til å fungere.
Ellers så kan du kanskje lage opplegg for dusjing i vørterens kjølevann.
Du lager en ny batch hvær gang kona skal dusje :)
 
Du kan gjerne la kjølevannet gå tilbake i brønnen.

Bør jo funke om ikke det er snakk om 100 meter med foodgrade slanger da :D Da kan det bli rimeligere å kjøpe en brukt fryseboks og lage 150 liter med isbiter og bruke det samme vannet til å lage isbiter igjen. Haha :D
 
Har du en fryser der? I såfall - kjøp en liten pumpe, en murerbøtte og haug med sånne kjøleelementer man bruker til kjølebokser osv, frys ned kjølelementene på forhånd, sleng dem oppi en murerbøtte med vann, og resirkuler kjølevannet.
 
kjølevannet trenger stregnt tatt ikke noe foodgrade slange.. :D

med mindre det skal tilbake i brønnen. mange PVC-hageslanger avgir ganske mykje når du brukar dei - spesielt når det er varmt vatn (som det er etter kjølespiralen).

2 kjølespiralar er vel tingen her om ein har brønn! ein i brønnen - slanger til/frå kjølespiral som skal i vørteren og så ei pumpe mellom som sørger for sirkulasjon.

No er det også slik at om du har ein god kjølespiral og sørger for god omrøring når du kjøler - så vil du ikkje bruka meir enn 55 til 80 liter vatn på å kjøla 25 liter frå 100 til 20 grader.

Og det siste alternativet er å la kjerringa ta dusjen medan du kjøler - kjølevatnet er jo i tillegg oppvarma. EUREKA!
 
Ei bøtte med kjølevæske/glykol i frysen må være tingen. En spiral i denne og en i kokekaret. Og utmerket til hurtigkjøling av øl. Et lite dypp og de er på frysepunktet.
 
Hei! Tar opp igjen en gammel tråd.
Jeg tenker å komme igang med brygging og har også begrenset tilgang med vann, og tenker derfor på en løsning med resirkulering av vann og fryser.

Jeg tenkte å kjøpe en liten fryseboks, sette inn en stor murerbøtte eller lignende (f.eks 50L) i den og fylle med vann med frostveske.

Så når jeg skal kjøle ned vørter, tar jeg en vannpumpe i bøtta og kjører kaldt vann til kjølespiral i kjelen, og det varme vannet tilbake til fryseren/bøtta. Burde det fungere greit? og så bruke dette vannet, ved flere brygg. Vannet i fryseren burde jo da holde ganske mange minusgrader og kjøle effektivt ned vørteren.

Tenkte å kjøpe en billig nedsenkbar pumpe fra Biltema, f.eks.
 
Tilbake
Topp