Kjøling i gjæringskar

ictys

 
Jeg har to brygg bak meg i BB60. Sist slo det meg at det er egentlig tåpelig å kjøle i en isolert tank. Ville det ikke vært like greit å hatt i ett gjæringskar og kjølt der? Med bb60 ble det da to kar så det var litt tungvindt, men likevel?
 
Tja tjo nja njei.
Du ønsker nok å la mesteparten av hot-breake og cold-breake holdes utenfor gjæringskaret? Men dersom super clean vørter i karet er viktig, så er vel en platekjøler en god løsning? Dvs, bråkjøle vørter så langt ned det er mulig over i ren dunk. Så vente til all drit har droppet ut, for så å stikke om til fermentering. Men husk at trub kan ha god effekt på fermentering, fordi det skaper nucleation sites tett nære cellene. Dette frigjør CO2, og vil bedre vilkårene. Men det kan også ha negative konsekvenser, avhengig av hva man ønsker å oppnå. Det du egentlig indikerer er ønsket om en Wirlpool. Sjekk litt på nett så finner du enkle løsninger på hvordan lage en "Wirlpoolkjøler" til bruk i BB60. Du trenger strengt tatt bare en pumpe og litt småtteri. Jeg har flere ganger kjøpt ned med stor kobberkjøler og "Wirlpool-pumpe", for så å la det stå tildekt over natten. Da blir vørter svært klar, dersom det er et ønske.
 
Hæ?

Eneste jeg lurte på om det ikke går fortere å kjøle i gjæringskar, men skjønner at trub da blir ett problem.
 
ictys skrev:
Hæ?

Eneste jeg lurte på om det ikke går fortere å kjøle i gjæringskar, men skjønner at trub da blir ett problem.

Sorry;-)
Fullstendig overkill av et svar muligens.
Men hvorfor vil du ikke kjøle i kokeren?
 
Den er jo isolert - så da tenker jeg at kjølingen går saktere. Ett gjæringskar kjøles jo fra alle kanter :) Men jeg skjønner at det er ett poeng å få trub ned til bunnen av tanken før den tappes.
 
Det er uansett den første delen av kjølingen som er viktigst. Av momenter som påvirker resultatet, kommer kjøling litt ned på min liste over ting som er viktige
 
Nå tenkte jeg fortsatt på ting som skal få opp farta. Det tar så laaaaaaaaaang tid å brygge. Hvis jeg kan kjøle i gjæringskaret så kan jeg begynne å vaske bryggeutstyr.
 
Tilbake
Topp