Jeg har en 20 gallon boilermaker som jeg koker i, i tillegg koker jeg i en 30 liters kjele samtidig, når det gjenstår 20 minutter heller jeg det som ligger i 30 liters kjelen opp i 20 gallon kjelen og setter oppi vørterkjøleren, da gjenstår det 2 cm før det renner over
Jeg har ikke egen HLT, så derfor blir prosessen litt rotete, jeg bruker kokekjelen som HLT i starten, og koker i samme kjelen, mellomlagrer vørteren i 30 liters kjelen + i gjæringskarene helt til kokekjelen er tom for skyllevann. Det er march-pumpe fra morebeer, sikkert 809 med oppgradert skovelhjul. Blichmann-gryten er relativt smal og høy, og whirlpoolen blir helt grei, det meste av trub samler seg i midten av kjelen, men trubet flyter litt utover fra midten når jeg tapper de siste literne.
Det ser ut til at jeg ikke mister spesielt mye vanntrykk om jeg tapper fra 2 kraner samtidig, så da tenkte jeg at en counterflow-chiller i tillegg ville kunne opp mot halvere kjøletiden, og at jeg i tillegg kunne redusere kjøletiden enda mer ved å ha klar en kasse med isvann å legge counterflowkjøleren i mot slutten av kjøletiden, men dette er kanskje optimistisk? Jeg tenkte at platekjøler ikke var tingen her pga. at den kanskje tetter seg. Det er denne
https://morebeer.com/view_product/1...Counterflow_Chiller_with_2_1_2"_FPT_fittings jeg har i tankene, kanskje det finnes noe som er mer egnet?
Usikker på hva temperaturen på kjølevannet er, det er rett fra springen, og det blir vel bare varmere og varmere utover sommeren og..
Det største problemet nå er at vørteren er veldig eksponert når det tar en hel time å kjøle, jeg fikk en bismak på siste brygget som muligens kom pga. lang kjøletid der vørteren ikke er skikkelig tildekket med lokk. Kokekjelen burde kanskje vært skikkelig tildekket av sølvfolie eller noe sånt mot slutten for å unngå airborne bakterier og villgjær. Lokket passer veldig dårlig når immersion chilleren står nedi dessverre. Bakterier og villgjær er kanskje også et større problem nå om sommeren. Jeg begynte å brygge nå i vinter, og mangler erfaring fra sommerbrygg.