Kjøling - om å kombinere dyppkjøler og platekjøler

Vårt bryggerlag på tre brygger vanligvis volum på ca 110-120 liter vørter. For å kjøle bruker vi i dag en kombinasjon av tre hjemmelagede dyppkjølere (kobberspiraler i kveil med kaldt vann fordelt til alle tre). Det går meget raskt (maks 5 minutter) å få senket temperaturen i vørteren ned til 80 grader, og videre ned til 50 grader går det også ganske raskt. Men derfra og ned til egnet gjæringstemperatur på 20 grader eller lavere går det svært langsomt, ofte minst en time. Et alternativ er å bruke platekjøler, men da forblir hovedvolumet i kokekaret værende rundt kokepunktet helt til alt har passert platekjøleren. Det fører til at all nesten humlearomaen fordunster. Vi vurderer derfor å kombinere dyppkjøler med platekjøler, slik at vi raskt kan få senket temperaturen i kokekaret ned til en "trygg" temperatur og dermed bevare humlearomaen, mens den videre nedkjølingen skjer med platekjøler på veien ut i gjæringskarene. Dette burde spare inn minst en halvtime av bryggedagen, kanskje mer.

Er det noen som har erfaring med en slik kombinert løsning med dyppkjøler og platekjøler? Hvor langt ned må vi kjøle vørteren i bryggekaret bed dyppkjøler før vi kan gå over til platekjøler uten tap av aroma?
 
Jeg rører i vørteren så godt det lar seg gjøre, men det kjøles ikke raskt nok. De tre dyppkjølerne tar opp så mye plass i kjelen at det er begrenset hvor godt jeg kommer til med røreredskap. Det blir mest i overflaten.
 
Jeg ville ha satset på en pumpe til å resirkulere mens dere kjøler, og hvis det ikke er nok så trenger dere den når dere oppgraderer med platekjøler uansett :)
 
Trenger vi egenlig pumpe til platekjøler? Hvis vi monterer den rett foran utløpet av kokekaret, bør vi kunne la det renne rett ned i gjæringsbøttene. eller er det så stor motstand i platekjøleren at væsketrykket fra kokekaret ikke gir nok "sprut"?
 
Om kjelen en del høyere enn gjeringskaret så trengs det ikke pumpe til platekjøler.

Dere kan jo også vurdere og benytte både platekjøler og dyppkjøler i paralell.  Om dere starter med platekjøleren og dyppkjølerne i fra starten. Lard det kalde vannet gå igjenom platekjøleren først. Så ut i fra platekjøleren og så fordele det i mellom de 3 dyppkjølerne. Da vil dere få startet tappingen med en gang. og dere vil få redusert tempraturen i kokekaret på samme tid slik at dere ikke mister humlearoma.
 
Eg mistenkjer det er 2 hovedmetodar som vert brukt når ein  kjøler:

a) Ein brukar dyppkjølar og lar vørter vera i ro under kjølinga slik at nedfelling skjer og så tappar ein over i gjæringskar når det er kjølt

b) Ein har sirkulasjon under kjøling (enten det er med dyppkjølar eller anna)  og så let ein vørter stå i ro etter at den er kjølt før ein tappar over i gjæringskar. 

Mi og andre si erfaring er at omrøring under kjøling (eller sirkulasjon med pumpe) gjev bedre og raskare kjøling. Ulempa då er at ein bør setja av litt tid etter kjølinga:  Etter kjøling plar eg for min eigen del la vørter stå i ein halv til ein time for å la trub synka til botnen - deretter tappar eg sakte over til gjæringskaret - så slepp eg å få med trub.

Om du skal kjøla med platekjølar utan å resirkulera den til kokekjelen - vil trub koma med.   

Platekjølar er ikkje noko vidundermiddel i seg sjølv - det som gjer at den kan gje efektiv  kjøling er at den kan ha har eit stort areal og tynt gods mellom kald/varm-del. 

Nå skriv du ikkje noko om kor gode dyppkjølarar du har:    dvs:  kor lange er dei, kor stor er rørdiameter?  8 mm (biltema bremserør), 10 mm? 12 mm? 15 mm?      og du skriv heller ikkje noko om kva vanntrykk du har og kor mykje vatn du får igjennom kjølarane pr. minutt når du kjøler.  og temperatur på kjølevatnet?  alt dette spelar inn.  og som sagt - omrøring eller sirkulasjon. 
 
PÅ den første dyppkjøleren min var det montert styretapp for omrøreren som var et rør med vinger på, hvor store disse "vinger" skal være er det plassen i kjelen som bestemmer, de trenger ikke være store, kjør dette med en drill, dette koster ikke mye penger.
Hva som er enklest/billigst/best er dt bare du som vet.
 
Tilbake
Topp