Kjøling

Sverre K

Norbrygg-medlem
Har anskaffa 6m 12mm kopperrør ferdig glødet og funderer over hva som er best å lage kjølespiral eller motstrømskjøler?  Trenger jo bare å kjøpe noen meter med slange og noen loddedeler for å lage motstrømskjøleren jo.
Hva er greiest og mest effektivt og lettest å ha med å gjøre av disse?

Kjølespiral er nok det mest effektive av alt, den er også enklest å lage og, og trenger minst deler, og kan hvis du vil prøve motstrømskjøler bygges om til det.

Jeg har en motstrømskjøler, men mener det blir litt mye herk når man brygger små batcher og ikke bruker pumpe. Derfor vil jeg enten lage en løs dyppkjøler, eller fjerne hageslangen rundt motstrømskjøleren min.

Takk og takk!  Da blir det å lage dyppkjøler som jeg jo også i utgangspunktet hadde tenkt meg.  Er jo også enklere å lage.
Snart på tur ut i garasjen for å bøye rør og montere de siste kranene slik at jeg kan teste rims anlegget mitt!  ;D

Røret til en dyppkjøler bøyes fint rundt en gryte, et corneliusfat eller noe lignende.

Joda ser at et Corneliusfat blir helt perfekt diameter, har laga en liten kjøler tidligere men bare i 8mm rør og det blir for lite til å kjøle ned rundt 50l.  Skal bare kjøpe inn noen 90graders loddebend for å få den til å se ut litt bedre, satser på å få den ca 50cm høy.  Nå begynner ting å falle på plass så det bli nok brygging før helga!

er det noen her som har byggt seg en hybrid kjøler som 'how to brew' beskrives på blad 285?
gjerne legg ved et bild.
også bilder til bygging av en motstrømkjøler er velkommen for jeg synes det er for vanskelig med bare tekstbeskrivelse.

Vedlegg

• kjøling.gif
    kjøling.gif
    52,9 KB · Sett: 175
Ei slik løsning må være beregnet for folk som ikke har tilgang på rennende kaldt vann. Vil tro at i Norge er slike løsninger lite aktuell, men dersom jeg skulle finne på å brygge på hytta hadde denne løsninga vært en mulighet  :yes: .

Har ikke bilder fra bygginga av motstrømskjøleren, men det er ganske enkelt når man først setter igang. Det "magiske"  ;D skjer inne i de 2 T-stykkene som sitter på hver ende. 12mm røret som vørteren strømmer gjennom går rett gjennom og ut av T-stykkene. Der 12mm-røret stikker ut av T-stykkene må man redusere diameteren på T-ene fra 22mm til 15mm (som et 12mm rør akkurat kan trees gjennom om jeg ikke husker helt feil). Når dette reduksjonstykket loddes mot T-stykket samt mot 12mm kobberrøret blir det tett. Man sitter da igjen med 2 ender av T-en (90° i forhold til hverandre) der 12mm røret stikker ut av den ene. Slangen skal trees over 12mm-røret og over T-stykket (før begge ender loddes) og festes med slangeklemmer på begge sider. Vi forlenget denne delen av T-ene med en rørbit for å få bedre anlegg. Den siste enden at T-en skal være for vann inn/ut og kan også forlenges litt for bedre anlegg. Kanskje ikke verdens beste forklaring, men det du trenger er: 2 stk 22mm T, 2 stk reduksjon fra 22mm (kan stikkes inn i t-ene om jeg ikke husker feil) til 15mm samt 4 biter med 22mm kobberrør for å forlenge de gjenværende endene av T-ene. I tillegg kommer jo 12mm-røret, slangen og slangeklemmer. Endene for tilkobling av vann kan også reduseres til 15mm og benytte 15mm rør der for enkelere tilkobling av hageslange.

Takk. Jeg tror jeg begynner å kjønne dette  ;D

trenger man pumpe når motstrømkjøler blir brukt?
kan du stikke hageslange over kobberrør og bøye hele rundt en mal etterpå? har lest at mange fikk problemer med å få slange over ferdig bøyet rør. Jeg fikk myk kobberrør med hvit plast. Dette kan jeg fjerne first, dra over hageslange og bøye til en fin 'spiral'?

EDIT hybrid kjøleren som 'how to brew' beskrives på blad 285 virker lettere å lage. Erfaringer her på forumet?

Tilbake
Topp