Lurer på hva som er best av motstrøms kjøler og plate kjøler.
Hvem er mest effektiv og enklest å vaske.
Hvem er mest effektiv og enklest å vaske.
Skyll med fex starsan før bruk, husker jeg ikke helt feil så løser det opp irr på 1-2-3Hvordan sjekker man om det har blitt irr innvendig i en motstrømskjøler av kobber?
Irr er veldig giftig, så jeg hadde gått for kjølespiral eller platekjøler.
Skyll med fex starsan før bruk, husker jeg ikke helt feil så løser det opp irr på 1-2-3
Da må du bare la det ligge på lengre, evt sjekk ph-nivået. Her står også litt - http://howtobrew.com/book/appendices/appendix-b/brewing-metallurgy
Utenom dette er det såvidt jeg vet ikke noen smart måte å finne ut om du har irr - bare fyll opp røret med starsan, og la stå en stund, så er det første som kommer grønt, og etterhvert blir det klart når irret har blitt løst opp
Dvs, du kan jo selvsagt bruke en sånn lang tynn plast "fjær" som elektrikerne bruker til å trekke kabel i rør, og trekke gjennom en liten hvit fille, så kan du jo se hvor misfarget den blir
Faren for forgiftning er forsvinnende liten, selv uten å fjerne oksid før hvert brygg, det er derfor kobber fremdeles brukes så mye som det gjør. Men får du ut grønn vørter bør du selvsagt gjøre noe.