Kjøling

forholdvis fersk i gamet, men laget noen vellykede runder. Mulig dette spm er dumt. Skal kjøre en runde imorgen, men spiralkjølern min har jeg ikke her nå. Hvordan er det og tilsette kaldt vann i vørteren når den er ferdig kokt osv. Tenker evnt og koke opp noe mindre en hva batchen skal bli, og tilsette kaldt vann som kjøling og samtidig få riktigg OG. Er dette dumt, burde jeg vente til jeg får igjen kjølern min? Takker for slle svar
 
Det burde vel gå greit det. Ekstraktfolkene tilsetter vann støtt som det er fra krana.

Men hvordan du skal beregne slik at du får riktig OG kan være litt vanskeligere, du vil jo få en tykkere mesk/mindre skyllevann, noe som trekker effektiviteten ned, og så kommer du til å koke mindre volum, ergo hardere hvis du har på samme innstilling på koken.
 
Hva med å fylle over på en rein kanne, sette kjølig å vente til neste dag? Høre om noen her på forumet har en til låns hvis det er i nærheten? Hva du faktisk spurte om kan jeg ikke svare på ☺️
 
Må ta en prøvemåling underveis for og sjekke så OG blir riktig. Aldri gjort det som dette før, så var usikker. Håper jeg får hentet kjølespiralen imorgen så jeg slipper og gjøre det som dette
 
Du må jo tilsette fryktelig mye kaldt vann ifht det totale volumet ditt da. Hvis du skal ha ned til kok så vil 50/50 (kok/kjølevann) ta deg ned til omtrent 50 grader antar jeg. 25/75 ned til 25 grader osv...
 
Vørteren vil produsere DMS
Er det noen DMS fare forbundet med no-chill brewing?
Teoretisk sett så er det vel det. SMM vil bli omdannet til DMS i vørter som holder over 80-ish grader, hvis jeg husker rett. Men samtidig så er kokepunktet til DMS veldig lavt, like under 40 grader tror jeg, så hvis man kjøler med åpent lokk (hehe), til man har nådd ca 80C, så vil det mest sannsynlig fordampe, og ikke renne tilbake i kjelen igjen.

Men dette er vel mer teoretisk, praktisk så kan det sikkert fungere forrykende fint.
 
men hvis teoretisk sett gjør som TS, tilsetter 50/50 kaldt vann og får vørtern ned til 50 -60 grader?
 
En ting jeg har lurt på rundt dette er forholdet GU:BU. GU kan jo regnes frem til, men hva skjer med disse bitterenhetene? La oss si at GU:BU holdes lik 1 under kok og humling av deler av vørteren for så å bli utvannet. Er det noe system for å estimere hvor mange BU som er i det ferdig utvannede produktet (før humlen tuller med bitterenhetene og gjør det enda mer komplisert)?
 
Hvis BU:GU er lik 1 under kok, f.eks 70 IBU:1.070
og du fortynner ut til 1.050 vil IBU bli lik 50
 
Legger inn et lite skriv til her. Nå har det gått 4 uker siden jeg stod og kokte opp her hjemme. Leste litt frem og tilbake om kjøling uten kjølespiral da jeg ikke hadde min hjemme. Avgjørelsen min endte på og sette kjelen ut, da det var ca 5grader ute. Lot dette stå natta over, perfekt temp dagen derpå. Tilsatte så gjæren. Sjekka første ølen igår, blei helt fantastisk
 

Vedlegg

  • IMG_5970.JPG
    IMG_5970.JPG
    130,9 KB · Sett: 36
Tilbake
Topp