Kjøp av ny Speidel 20l

Hei!
Vurderer kjøp av en 20l Speidel og trenger noen råd. Hva bør man "passe på" ved kjøp av ny Speidel:
- Pumpetype. "Blå" eller "svart"?
- Type kran. Finnes det en ny type som er brukbar? (Ser Petit selger en seperat krane. Hvis det er denne som er brukbar burde den vel vært på i utgangspunktet?)
- Silduker / pakninger. Utførelse?
- Annet?

Er det anbefalt å bruke/kjøpe med varmekappe?
Er kjøleren fra Speidel ok ,eller bør man heller kjøpe en annen?

Noen som har fått byttet innhold i startpakke. F.eks maltmølle mot kjølekappe. Mulig?
 
- Pumpe på ny Speidel 20L er svart. Den er i utgangspunktet justerbar, men justeringsskruen er "fixed by Speidel", dvs. innstilt og "låst" med lakk fra fabrikken.
- Det er den vanlige kranen som følger med. Slik jeg har forstått det, så funker denne for de aller fleste i lang tid, men den blir etter hvert dårlig for noen. Jeg kjøpte den ekstra rustfrie kulekranen fra Speidel som ekstrautstyr, men har ikke montert den enda. Den rustfrie kulekranen fra Speidel er STOR i forhold til den originale!
- Sildukene er i metall. De gamle i tekstil leveres ikke med nye Speidel
- Jeg kjøpte varmekappe. Sikkert ikke strengt nødvendig, men jeg gjorde det likevel, etter råd fra andre.
- Har aldri hørt noen klage på kjøleren, men mulig at andre kjølere, med flere meter rør, er enda mer effektivt...
- Jeg kjøpte også vaskesettet fra Speidel, samt kobberhetta. Ble anbefalt begge deler.
- Jeg bestilte startpakken, men forklarte at jeg ikke hadde behov for Corona maltmølle. Petit agentur trakk da bare fra prisen for mølla fra startsettprisen.
 
-Jeg kjøpte startsettet, men angrer i etterkant da jeg ikke har hatt bruk for annet enn kjøleren. Det ble så jeg handla en MM2(monstermill) i stede og jeg synes det er lettere med den "vanlige" gjærbøtta fordi den er helt åpen i toppen så det er lett å bruke den som vaskekar bla.
-Når vannet holdt 5 grader i vinter tok det ca 10 min å kjøle ned, og ved sommertemperatur på ca 14 grader så har det tatt opp mot 20 min å kjøle ned til 20 grader. Så jeg vil si kjøleren er absolutt å anbefale.
-Hvor mye kjølekappa utgjør er jeg usikker på, personlig har jeg ikke merket den helt store forskjellen, men det er ikke noe man trenger fra start og du kan kjøpe i etterkant om du ønsker det.
-Original kranen som er med 20L er veldig liten imo. Så jeg kjøpte den store etter noe få brygg. Den tømmer karet MYE raskere.
 
Har nettopp fått min 20l Speidel og er utrolig fornøyd. Vil nevne erfaringen med kobberhatten.
Et par dråper foum control i gryta, en fleksibelslange fra toppen av hatten og under kjøkkenvifta resulterte i ingen damp eller lukt på kjøkkenet.
Konge!!  :ilike:
 
Jeg tenkte å føre fleksislangen ut av kjøkkenvinduet. Men jeg vil jo så gjerne beholde litt av lukta, selv om dampen må ut...  ;) :yes:
 
Har et par spm ang. speidel og meskeskjema osv.
ser på nettsiden til speidel under beer recipes at de har følgende meskeskjema:
Mash scheme: 60°C 52°C 63°C 73°C 78°C Cooking
                    Mashing 0 min 25 min 40 min 10 min 80 min

Er helt med på steg 2-5, men stusser over at det hopper fra 60 til 52 fra første til andre.
Er det slik at man varmer opp vannet til 60 først, har oppi malt og dermed synker temperaturen slik at neste steg varmer den opp til 52 ?
 
POSO skrev:
- Pumpe på ny Speidel 20L er svart. Den er i utgangspunktet justerbar, men justeringsskruen er "fixed by Speidel", dvs. innstilt og "låst" med lakk fra fabrikken.
- Det er den vanlige kranen som følger med. Slik jeg har forstått det, så funker denne for de aller fleste i lang tid, men den blir etter hvert dårlig for noen. Jeg kjøpte den ekstra rustfrie kulekranen fra Speidel som ekstrautstyr, men har ikke montert den enda. Den rustfrie kulekranen fra Speidel er STOR i forhold til den originale!
- Sildukene er i metall. De gamle i tekstil leveres ikke med nye Speidel
- Jeg kjøpte varmekappe. Sikkert ikke strengt nødvendig, men jeg gjorde det likevel, etter råd fra andre.
- Har aldri hørt noen klage på kjøleren, men mulig at andre kjølere, med flere meter rør, er enda mer effektivt...
- Jeg kjøpte også vaskesettet fra Speidel, samt kobberhetta. Ble anbefalt begge deler.
- Jeg bestilte startpakken, men forklarte at jeg ikke hadde behov for Corona maltmølle. Petit agentur trakk da bare fra prisen for mølla fra startsettprisen.

Jeg kjøpte ikke varmekappen, men vurderer å kjøpe den nå, selv om jeg brygger inne.
Jeg ville heller ikke ha Coronamøllen og fikk tilbud med Barley Crusher, som jeg gikk for.
(og jeg er enig i resten)
 
Tilbake
Topp