Kjøpe CO2 utstyr i Sverige

Reinhard10

Norbrygg-medlem
Jeg vurderer å kjøpe CO2 flaske og regulator fra Humlegården. Er svensk CO2 utstyr godkjent i Norge og er det lett å få fyllt flasken i Oslo?
 
På noen av fyllestasjonene på kartet står det også angitt prisindikasjoner. Det kan du evt bruke for å 'fremforhandle' priser hos et annet, nærmere fyllestasjon i nærheten til der du bor :).
 
...det billigste blir vel å kjøpe flaske i Norge på steder nevn ovenfor. Deretter kan du ringe vinogbar.no og høre hvor mye de skal ha for KUN regulator.
 
Hei,

Takk for all info. Jeg har nå kjøpt CO2 tank fra Ernst-Nilsen og Cornelius fat og regulator fra VinogBar. Jeg har 25 l med pilsner klar til lagring og trenger litt info for hvordan jeg går frem. Det jeg har lært fra diverse innlegg er at man først fyller fatet med CO2 og deretter  bruker hevert til å flytte ølet fra modningstank til Cornelius fat. Så trenger jeg å karbonere ølet, men hvor mye? Er det noen spesielle ting jeg bør tenke på i denne siste prosessen?

Veldig bra forum med mye god info!!

Reinhard
 
Hei, Reinhard!

Dette er vel kanskje litt sent, men jeg ser at du ennå ikke har fått noe svar på ditt siste spørsmål.

Jeg har god erfaring med følgende metoder:

Jeg pleier alltid å rense CO2-inn-ventilen/koblingen med litt rødsprit før jeg kobler til fatet, bare for sikkerhets skyld. Regulatoren min står forresten alltid innstilt på ca 1.2 bar. Dette skal jeg komme tilbake til.

Jeg fyller forsiktig litt CO2 på fatet før tapping, deretter tapping med desinfisert hevert/gummihansker. Hold tuten lavt i fatet.

Når fatet er fullt nok, tar jeg lokket opp (fra kjelen med desinfeksjonsvæske), sjekker O-ringen, og setter lokket på plass. Det skjer ved hjelp av innvendig trykk: Jeg holder bare lokket i riktig posisjon og så gir litt gass på kullsyra (som står tilkoblet under tappingen). Da ser du straks om lokket blir tett eller ei. Først når det holder helt tett skal du spenne det fast med klemma.

Så venter jeg noen sekunder før jeg slipper ut trykk med s.ventilen. Fordi CO2 er tyngre enn luft, vil den legge seg nederst i fatet og beskytter dermed ølet mot oksidasjon. I og med at fatet er nesten fullt, så går det ikke særlig mye CO2 med til dette.

Så kobler jeg fra kullsyra, slipper ut trykket og setter fatet til lagring. Etter en halv times tid slipper jeg på ny ut evt trykk fra fatet og så er det bare å la det stå til det er ferdig lagret. For lager er jo det ofte en god stund. Jeg passer av og til på å slippe ut overtrykk under lagringen også, særlig om jeg er usikker på hvor godt ølet har vært utgjæret før tappingen. Dette er jo en av de store fordelene med lagring på fat. Jeg har faktisk ikke brukt oechsleveka på det jeg kan huske.

NB! Hvis fatet skal lagres varmt en periode (for å fjerne evt diacetyl), så venter jeg med å slippe ut trykk til fatet er kommet i kjelleren og blitt kjølt ned til endelig lagringstemperatur. Ved bruk av modningskar kan du vel se helt bort fra dette.

Når lagringen er ferdig, bør det altså ikke være noe særlig med trykk på fatet (med mindre du da har lagt opp til naturlig karbonering). Jeg sjekker dette vha sikkerhetsventilen før jeg kobler til kullsyra. Jeg pleier å koble til med et trykk på 1.2 bar. Dette står konstant på de første par dagene.

Deretter har jeg bare trykket på mens jeg tapper; jeg stenger kranen og kobler fra kullsyra når jeg går fra for lengre tid. Ikke ta koplingen helt av, bare la den sitte løst på fatet, så slipper du å rense neste gang.

Rekkefølgen ved tilkobling er:

1) Rens med rødsprit (dersom koblingen har vært helt av)
2) Skru på CO2-trykket/krana
3) Koble til fatet ("klikk")
4) Tapp øl

Ved frakobling:

1) Koble fra CO2 (men la den sitte løst på)
2) Steng trykket (krana)

Hvor mye trykk du skal bruke avhenger av øltype, tappeutstyr og smak og behag. Prøv deg fram. Over 1.5 bar bør du uansett ikke gå.
Velg heller for lavt enn for høyt trykk til å begynne med. Jeg synes 1.2 er fint til det meste.


Husk at mengden kullsyre som kan opptas i ølet er avhengig av temperaturen - jo kaldere, dess mer kullsyre.

Husk også at det er en viss treghet ved trykkregulering fordi ølet trenger tid på å oppta/avgi CO2. Et par døgn må til før du merker forskjellen.
La det derfor gå litt tid etter en justering før du trekker noen konklusjoner. Etter hvert vil du finne balansen, og det tappeutstyret som passer for deg og dine preferanser/øltyper.

Med skumdemper (en lang, tynn slange) og et trykk på 1.1-1.3 bar har jeg aldri hatt noe trøbbel med skumming.

Siden jeg brygger mest ale, synes jeg imidlertid det er helt fint med "bare skum". Jeg tar meg heller litt god tid til tappingen og bruker kort, tykk slange og minimal åpning på tappekrana. Da blir det fint, kremaktig skum, og mindre kullsyre igjen i selve ølet.

Til lager vil du vel helst ha mest mulig kullsyre igjen i ølet, så da vil jeg anbefale å bruke slange med skumdemper.

Alternativt kan du gå ytterligere ned på trykket, slik at det akkurat ikke skummer over når du tapper. Tapp alltid med full åpning på krana om du vil ha mest mulig kullsyre i ølet (f.eks lager/pils) og hold glasset på skrå. Hvis dette likevel skummer for mye, kan du jukse litt ved å slippe ut det meste av trykket på fatet før tapping og så etterfylle (men da med litt lavere trykk) etter tappingen. Dette er tungvint og kan gi uklart øl, så en slange med skumdemper er nok en god investering hvis du foretrekker lagerøl.

Lykke til!
 
Hei,

Takk for fylldig og detaljert informasjon. Med unntak av å rense med rødsprit så gjør jeg det meste som du beskriver. Det ser ut til at det er gått bra for pilsen smaker bra.

Reinhard
 
Tilbake
Topp