Kjøpe maltmølle

Hei!

Jeg tenker på å kjøpe ei mølle, har til nå kjøpt ferdig kvernet malt, men der jeg kjøper, synes jeg at kverninga blir litt for fin for Speidelen.
Jeg har lest litt rundt her, men kan ikke bli enig med meg selv om hvilken mølle jeg skal velge. Kan jeg få litt hjelp til å få ut fingeren.
Importerer selv, nå som $ er så gunstig.  :jaha:

Hei!

Kjøpt en Barley Mill Crusher (15 pound) fra BC products i fjor, og er fornøyd med den. Sparte mye penger, og den er lett å montere.

Her er e-post fra en som jobber i BC products som hjalp meg:

"Prices for the Barley crushers are:
Barley Crusher with a 7 pound hopper shipped buy air mail $180.00 US Dollars . (114.50 US Dollars for the mill and 65.50 US Dollars for shipping and handling)

A Barley Crusher with a 15 pound hopper would run $204.00 US Dollars buy air mail.($138.00 US Dollars for the mill and $66.00 US Dollars for shipping and handling)

The estimated time for delivery for your Barley Crusher would be for air
mail it would take 6 to 10 days."

Jeg har en MonsterMill MM-2 som jeg kan anbefale deg. Jeg kjøpte den direkte fra MM i USA og valgte da med rustfrie valser + Base & Hopper. Rustfrie valser er nok ikke en nødvendighet, jeg kjøpte det mtp. kondisjonering av malten, hvis jeg skal begynne med det. Bryggselv har tatt inn MM hvis du vil ha den fort, eller synes at det er verdt å ha norske reklamasjonsrettigheter.

Monstermill har trinnløs justering av avstanden mellom valsene så du vil aldri få et problem med feil justering. På den andre siden er det litt enklere å justere frem og tilbake på en mølle som har forhåndsdefinerte innstillinger i trinn / hakk.

Jeg vil uansett råde deg til å kjøpe en valsemølle. Fabrikant betyr nok ikke så veldig mye, og heller ikke valsediamater tror jeg (for småskala hjemmebrygging). Kvaliteten på godset og ikke minst lagerene er kanskje det viktigste, men den tror jeg er god jevnt over. En annen detalj er hvilken størrelse akslingen du kobler sveiv eller motordrift på har. Hvis du vil koble på en vanlig drill / skrumaskin må akslingen ikke være større enn at den passer i chucken. 3/8" passer, 1/2" tror jeg ikke passer.

Lykke til :)

Takk for svar, jeg fortsatte å lete her inne og med info om trinnløs  og innstilling med  knepp, bestilte jeg en C&S 2A,
Håper jeg blir fornøyd med den.  :yes:

Det blir du nok. Som jeg ofte sier "er det bra nok for Gahr - er det bra nok for meg".

Bestilte samme mølla selv og venter på at tollvesenet gjøre sitt og videresende den til meg :)

Odland skrev:
Det blir du nok. Som jeg ofte sier "er det bra nok for Gahr - er det bra nok for meg".

Bestilte samme mølla selv og venter på at tollvesenet gjøre sitt og videresende den til meg :)

Da har vi mye godt øl i vente.  ;D

Gahrs uttale om C&S var med å avgjøre og selvfølgelig de råd jeg ellers fikk, samt at jeg fikk med meg hva du valgte.
Når alle typer går for å være gode, er det ikke lett å velge, da er det fint å ha et forum som dette, som hjelper deg å velge.  :yes:

Gahr skrev:
Odland skrev:
Som jeg ofte sier "er det bra nok for Gahr - er det bra nok for meg".

Per N skrev:
Gahrs uttale om C&S var med å avgjøre [...]

He&%@te karer! Nå føler jeg presset...

Jeg vet ikke hvor du bor, men i min militære karriere bodde jeg på samme rom med 2 bergensere, den ene var fra Fyllingsdalen og den andre
fra Askøy, i mine øyne var dette trivelige karer og vi hadde mange utflukter sammen.
Jeg tror derfor ikke vi har noe å frykte med hensyn til innspill om kjøp av mølle. Det har nok vært ærlig ment som alt annet her på forumet.  ;D
Men det er klart at om mølla.....................................

Per N skrev:
Gahr skrev:
Odland skrev:

Per N skrev:

Jeg vet ikke hvor du bor, men i min militære karriere bodde jeg på samme rom med 2 bergensere, den ene var fra Fyllingsdalen og den andre
fra Askøy, i mine øyne var dette trivelige karer og vi hadde mange utflukter sammen.

Nå må vi ikke vanne ut begrepet bergenser for mye. Askøy er utenfor bygrensen, men jeg skjønner selvsagt at han prøver seg..

Lars B. skrev:
Per N skrev:
Gahr skrev:
Odland skrev:

Per N skrev:

Nå må vi ikke vanne ut begrepet bergenser for mye. Askøy er utenfor bygrensen, men jeg skjønner selvsagt at han prøver seg..

Hehe, jeg har ikke fått med meg den siste kommentaren her, men min tid i kongens klær og med to Bergensere på rommet, var der en evig krangel om hvem av de to som var Bergenser, Fyllingsdalen eller Askøy? Han fra Askøy mente seg like god Bergenser som han fra Fyllingsdalen. Men han fra Fyllingdalen mente han var bedre, fordi de nå hadde fått tunell i fjellet, mens Askøy mente nei, fordi at før måtte de kjøre rundt. Hvem av de to hadde rett? Begge? Eller ingen? Kanskje får jeg svaret nå, etter så mange år i uvisshet.  ;D

Idag fikk jeg tracking på mølla, i bilen ligger en sekk ukverna pale malt. Da går vi forhåpentlig en bedre øltid i møte. Hadde litt mye pumpestopp på Speidelen, den ferdig kvernede malten jeg kjøpte, virket litt for finmalt. Er det en innstillig på kverna som passer greit til Speidel?  :jaha:

Justerte min maltmølle fra originalinnstillingen på 0,95 mm til 1,1 millimeter. Dette fungerte fint de første 5 batchene. Kjørte blandt annet en 100% hvetebrygg med denne innstillingen (en aldri så liten bryggeritabbe men dette gikk helt fint og brygget ble godt.
På 4 brygget røk O-ringen som skal dra med seg den andre rullen. Skiftet denne og justerte møllen samtidlig tilbake til 0,95 mm for å prøve. Da opplevde jeg veldig tett mesk og speidelen hadde problemer med mesken. Fikk ingen fontene, men utbyttet gikk ned fra ca 80% til 70%. Kommer kanskje til å prøve å justere den til 1,2 mm til neste brygg.
Justeringen foregår enkelt. Kjøp inn et sett med følerblad, slike som kjøpes på bilrekvisitaforretninger og brukes til å justere tenningen på biler (for de som har gamle biler med stift). Dette får du for en femtilapp og er evigvarende.

Per N skrev:
Lars B. skrev:
Per N skrev:
Gahr skrev:
Odland skrev:

Per N skrev:

Hehe, jeg har ikke fått med meg den siste kommentaren her, men min tid i kongens klær og med to Bergensere på rommet, var der en evig krangel om hvem av de to som var Bergenser, Fyllingsdalen eller Askøy? Han fra Askøy mente seg like god Bergenser som han fra Fyllingsdalen. Men han fra Fyllingdalen mente han var bedre, fordi de nå hadde fått tunell i fjellet, mens Askøy mente nei, fordi at før måtte de kjøre rundt. Hvem av de to hadde rett? Begge? Eller ingen? Kanskje får jeg svaret nå, etter så mange år i uvisshet.  ;D

Jeg er forøvrig egentlig fra Kristiansand, så jeg blir nok aldri godtatt som bergenser. Her bør man ha besteforeldere som er født i byen før man blir serftifisert innfødt...:)

Håper uansett møllene fungerer bra. Jeg stiller min på 1 mm til alt. Det fungerer glimrende for meg.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Jeg har vokst opp på Askøy, er i dag bosatt i Bergen:
Jeg benytter herved min autoritet til å innvie Gahr som fullblods bergenser.
Fra i dag av ser vi helst at du omtaler deg selv som bergenser, noe annet vil vi oppfatte som en fornermelse.

Vi har sett deg på Vestlandsrevyen, snakke om ølbrygging i Fyllingsdalen.....mens du leste i "Brew like a munk"........det er mer enn nok for å bli innviet som bergenser.....fra i dag av har du blått blod......

Det er meg som skal beklage, siden det var meg som tok dette ut på sidelinja. Men jeg har av og til tenkt på de to romkamerater og deres evige diskusjon. Her på forumet er det mange vanskelige spørsmål som stilles og besvares, så jeg hadde et visst håp om at et svar fantes også på det. Men dette var et solid sidesprang, siden det opprinnelige spørsmål var åpning på ei maltmølle. Takker så mye for svar på det opprinnelige spørsmål, kværna stilles på 1 mm kanskje 1,2 , det andre spørmålet får jeg leve med som uoppklart.  ;D    :jaha:

Tilbake
Topp