Kjøpe Speidel 50L eller Brumas BrauEule II ?

krs

Norbrygg-medlem
Et par spørsmål i forbindelse med innkjøp av utstyr. Valget står stort sett mellom Speidel 50L og Brumas BrauEule II. Det finnes godt med informasjon om Speidel 50L på forumet, men mindre om BrauEule II. Og det ser på et vis ut til at flere av dem som benyttet BrauEule II har gått over til andre løsninger..

Jeg skal først og fremst brygge pils/lager/lyst øl. Hvilket av disse halvautomatiske bryggeriene er da greiest? Er det mange her som har testet begge deler selv? Takker for alle svar!

Velkommen!

Gahr her på forumet hadde BrauEule I på test for Petit Agentur en tid tilbake, har du lest gjennomgangen hans om maskinen? Hvis ikke så kan den lastes ned her.

Jeg har kun erfaringer med Speidel 20L, som fungerte godt, men jeg digger at BrauEule bruker damp til oppvarming og ikke minst at den har ikke har maltrør slik at man kan få til skikkelig skylling. Jeg vil tro at du blir fornøyd med begge maskinene :skitbra:

Fordelen med damp er rett og slett at det er umulig å brenne noe fast, eller? Har dette vært et problem på Speidel?

krs skrev:
Fordelen med damp er rett og slett at det er umulig å brenne noe fast, eller? Har dette vært et problem på Speidel?

Det er mulig å svi med damp. Tro meg. Har prøvd på 300 l gryter.

StoreMy skrev:
Er oppsettet ditt trykksatt eller? Jeg ser for meg at det er vanskelig å få damp fra "fri" koking under 1 atm trykk noe særlig over 100 grader..

Jeg kjøpte Speidel. En kompis av meg kjøpte braueule.
Per i dag har jeg vel ca 15 ganger mer brygging bak meg enn han har.

Tror speidelen er mer morsom å brygge på...

StoreMy skrev:
krs skrev:

Breu Eulen blåser damp inn i selve mesken, den varmer ikke opp selve karet med damp. Derfor blir ikke mesken svidd.

Gahr skrev:
StoreMy skrev:
krs skrev:

Breu Eulen blåser damp inn i selve mesken, den varmer ikke opp selve karet med damp. Derfor blir ikke mesken svidd.

Det var en annen sak enn marinens dampgryter ja.

Tilbake
Topp