Klarer jeg å få ølet ferdig i tide.

Heisan. Jeg satt en belgisk dobbel for 10 dager siden, planen var å la denne få god tid. Etter litt utdeling av øl på jobb var kolleger interessert i å få serveringsklart øl neste torsdag, altså om 9 dager. Jeg regner med at ølet er utgjæret nå. Mitt dilemma er at jeg venter fatølanlegg fra candirect, men vanskelig å fastslå når jeg fysisk har det i hende. Får jeg det tidlig i uken er jo saken biff. Men jeg vurderer å 'safe' og kjøre ølet på flasker med naturlig karbonering.
Hvis jeg flasker ølet på torsdag eller fredag denne uken, vil ølet være ferdigkarbonert på 5-6 dager slik at det får stått en dag på kjøl og kan serveres på sommerfest?

Rune
 
Da er ølet flasket! 5l rant ut på gulvet da kranen på spannet røyk uventet. Da ble det sukker ETTER ølet oppi omstikkingskaret og lit forsiktig røring. Nå står ølet på 27 grader. 5liter på gulvet og 8(!) knukne flsskehalser. Svinn med andre ord...
 
Joda. Det ble det. Satte en testflaske til kjøl i går, den var toppers. Men overkarbonert! Jeg glemte at med 5 liter øl på gulvet ble 150g sukker i overkant. I tillegg blir det fort litt ujevn fordeling av sukkeret da dette gikk i karet sist. Forhåndsregler mot flaskebomber er tatt :eek:
 
Tilbake
Topp