Klaring av øl med gelatin

Har prøvd å klærne ølet før første gang med gelatin. Ølet er ferdig karbonet på 19 liters fat. Løste opp en plate gelatin og tilsatte fatet. Har stått i 3 dager nå, uten synbar effekt. Funker det ikke med ferdig karbonet øl?
 
Har prøvd å klærne ølet før første gang med gelatin. Ølet er ferdig karbonet på 19 liters fat. Løste opp en plate gelatin og tilsatte fatet. Har stått i 3 dager nå, uten synbar effekt. Funker det ikke med ferdig karbonet øl?

Jo, det fungerer fint selv om ølet er karbonert. Det er viktig at temperaturen i ølet er under 10 grader, og helst så nær frysepunktet som mulig.

Jeg opplever en sjelden gang at klaring med gelatin ikke fungerer etter intensjonen, uten at jeg har noen god forklaring. Vet flere har opplevd det samme.

For ordens skyld så benytter ikke jeg gelatinplater, men Dr. Oetker pulver. En teskje til 1 dl vann fungerer fint.
 
Jo, det fungerer fint selv om ølet er karbonert. Det er viktig at temperaturen i ølet er under 10 grader, og helst så nær frysepunktet som mulig.

Jeg opplever en sjelden gang at klaring med gelatin ikke fungerer etter intensjonen, uten at jeg har noen god forklaring. Vet flere har opplevd det samme.

For ordens skyld så benytter ikke jeg gelatinplater, men Dr. Oetker pulver. En teskje til 1 dl vann fungerer fint.
Temperaturen er på 4 grader. Ble litt skuffet, har hørt så mye positivt om gelatin....
 
Siste pilsen jeg tappet på onsdag var veldig grumsete, sølevann, så i slike tilfeller bruker jeg gelatinpulver, som @Marius K.
De første tappingene etter første, som kastes, var uklar, men i dag er det klart.
Min teori er at man naturlig nok drar med seg bunnfall i nærheten av stigerøret, og avhengig av mengde og fasthet, dras litt og litt med, til trykkskiftet ikke får mer sedimenter med opp.
Det er lite som skal til, for å få sløret øl :) :beercheers:
 
Har tappet av 3 liter nå, uten at det er blitt bedre. Rørte ut 1 ts gelarinpulver I 1 dl vann og tilsatte et annet fat jeg har stående. Får se om det fatet blir bedre.
 
Tilbake
Topp