Klarning av ale

JoakimO

Norbrygg-medlem
Har det noe for seg å sette ferdig gjæret ale (overgjær) noen dager kaldt ( ett par pluss grader) før flasking ?
 
Om du tenker deg at ølet har blitt helt klart, får du jo ikke noe gjær med deg over på flaskene til å lage co2  av. La flaskene heller stå et par dager ekstra i kjøleskapet etter endt karbonering!  :biersmile:
 
JoakimO skrev:
Har det noe for seg å sette ferdig gjæret ale (overgjær) noen dager kaldt ( ett par pluss grader) før flasking ?
Kalles også crash cooling.
Jeg gjør det altid. Og man får med nok gjær til naurlig karbonering....
Har hatt øl stående på 3 grader +\- i nesten en uke på det meste :)
 
magne1972 skrev:
JoakimO skrev:
Har det noe for seg å sette ferdig gjæret ale (overgjær) noen dager kaldt ( ett par pluss grader) før flasking ?
Kalles også crash cooling.
Jeg gjør det alltid. Og man får med nok gjær til naurlig karbonering....
Har hatt øl stående på 3 grader +\- i nesten en uke på det meste :)
--

Kjøler du hveteøl også?
 
Hans Einar skrev:
Bump!

Skulle vist om dere klarner(setter kaldt) hveteøl..? eller blir det feil for denne øltypen. Noen?

Jeg gjør det i allefall med alt øl. Man får litt gjær i flaskene uansett.
 
Gahr skrev:
Hans Einar skrev:
Bump!

Skulle vist om dere klarner(setter kaldt) hveteøl..? eller blir det feil for denne øltypen. Noen?

Jeg gjør det i allefall med alt øl. Man får litt gjær i flaskene uansett.

--
Bra, takker. Da går dunken på kjøla i kveld! Skal fates så trenger ikke gjær til karbonering. Tenkte kanskje om for mye av det som skal gi smak i en Wit gikk til buns.
 
Crashcooling reduserer mao bunnfall i fat og  flasker. Takk. Alltid noe som har gått hus forbi...
 
Tilbake
Topp