Klarning av øl

Hei..

På lørdag skulle jeg prøve å lage øl for første gang, kjøpte ett så kalla øl-sett, den største feilen som jeg har gjort hittil er at jeg brukte sukker i steden for malt, men men gjort er gjort. Det ser ut som om det bobler fint i gjærlåsen! Temperatur i rommet er ca 18,5 grader (på pakken stod det 18-21 ikkje overskride 21 grader) Det skulle stå i 4 til 6 dager før det skulle il klarning. Det som jeg lurer på da, er hvordan jeg skal gjøre dette.

Dette lurer jeg på da:
Skal dette stå på ett kaldere rom en 18 grader under klarning?
Skal gjærlåsen fortsatt stå på?
Skal jeg stikke det over i ny dunk?
 
Jeg er lat og følger stort sett samme fremgangsmåte hver gang. For det første stikker jeg *aldri* om og lar heller ølet stå i 2-4 uker før jeg tapper over på flaske/fat. Da er jeg så godt som sikker på at ølet er ferdig utgjæret. Det er altså ingen grunn til å stikke om ølet.

18.5 grader høres perfekt ut for de fleste typer ale-gjær. Det er deromkring jeg gjærer mine overgjærede øl.

Det vil nok fortsette å ploppe i gjærlåsen en stund, men det går saktere og saktere. En uke bør være absolutt minimum tid for primærgjæring for oss hjemmebryggere. Til det mener jeg at vi stort sett ikke er flinke nok til å bruke aktiv nok gjær, tilsetting av nok gjær og næringsrik nok vørter. Konsekvensen ved å tappe på flaske for tidlig er at det blir for mye kullsyre. Det er ikke gøy.

Du bør ikke fjerne gjærlåsen da dette bare gjør ølet sårbart for infeksjoner.

Så litt mer tålmodighet er det som skal til. Vent til ølet har gjæret i 3 uker før du tapper på flaske. :)
 
ok...  Så da bare venter jeg en stund til men å sette det til klarning da. Har nå stått en uke.

Har planlagt at dette ølet skal konsumest den 16. desember.. Når bør jeg da sette det til klarning? så må det vel ha et par dager til å få kullsyre.

Eller har jeg tatt komplett feil
 
På fat kan ølet konsumeres etter et par timer, men ølet trenger alltid litt ekstra tid før det får satt seg. Det gjelder altså å være tålmodig og gi ølet den tiden det trenger.

I ditt tilfelle tror jeg nok jeg ville ha tappet det på flaske senest neste fredag. Merk: kun dersom du har kontrollert at utgjæringen er ferdig ved hjelp av et hydrometer (aka. en oechslevekt). Bare da kan du være sikker på at gjæringen er ferdig.
 
Takk for svar..

Sjekket noen ganger i kveld å det var lite putring på tanken.. Skal ta av lokket i morgen å sjekke "vekta" på ølet.. Viss det er rett vekt 1006 tror jeg det skulle være. Så skal jeg sette det i ett kaldt rom for klarning..

Etter det har blitt klart der, så tapper jeg det over på flaske, har i 1/2 teskje sukker for så å sette dette i rom temperatur. Par dager før det skal drikkest skal det leggast i kjøleskapet.

Takk for korrigering viss jeg har feil
 
1010 er faktisk ørlitegrann tynt for en ale, etter min smak. Mine egne ale pleier å ende opp tyngre enn som så, gjerne 1013-1015. Din har nok gjæret såpass langt ned fordi du brukte sukker.

Hadde den gjæret helt ned til 1006, så ville det blitt _veldig_ tynt.
 
Gjør det.

Selv har jeg aldri giddet å sette ale til klaring, bare latt dem stå i 2-3 uker så blir de klare nok av seg selv. Men det er kanskje frustrerende for en nybegynenr å bare høre "Pffft, det gidder jeg ikke, det er ikke noe vits" om alt man spør om  ;D
 
Helt riktig,,

Tok en liten smak i sta av litt grumsete øl.. hehe.. Hvilken styrke vil det bli når jeg har 1010 på vekta??

Vil dette tallet forandre seg når det har stått en stund?
 
Hvilken alkoholstyrke avhenger av hvilken tyngde på vekta det hadde til å begynne med, før gjæring. Tallet vil neppe gå noe mer ned. Men når du tilsetter sukker for å få kullsyre, så vil den gå opp med et par poeng, som så gjærer ned til 1010 igjen. Det er slik du får kullsyre på flaskene. Det vil gi enda litt mer alkohol, men ikke mye.
 
Tilbake
Topp