1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Klarning av øl

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av Mr.Baggins, 24 Okt 2015.

1. Mr.Baggins

Mr.Baggins
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei

Vanligvis når jeg brygger har 3 tre stk protafloc "piller" i kokekaret 15 minutter før slutt (på ca 55 liter). Og jeg pleier vanligvis å få krystallklart øl.
    Forige helg brygget jeg juleøl, og i farten glemte jeg å ha dette med. Ellers fulgte jeg vanlig prosedyre.
    Vil ølet klarne fordi om jeg glemte dette, eller finnes det en enkel måte å klarne det uten risiko for infeksjon?
    Jeg pleier å coldcrashe noen dager etter endt gjæring før jeg tapper på fat og kunstig karbonerer.

2. kjetilG

kjetilG
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har ikke brukt klarning på mine siste brygg. Men de er krystall klare. CC og karbonert på 4 grader.

Mr.Baggins liker dette.
  3. Tom Nordstrand

Tom Nordstrand
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Krystall klart øl er sterkt overvurdert. De beste ølene jeg har laget ser slik ut! DSC_0028.JPG

4. Mr.Baggins

Mr.Baggins
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg setter høye krav til bryggene mine, og estetikken er viktig for meg, og det er for meg klart øl. De som riktignok av typeriktighet skal være klar. Noen skal jo ikke være det...

#4 Mr.Baggins, 24 Okt 2015
    Sist redigert: 24 Okt 2015
  5. kjetilG

kjetilG
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

14457101115951109747247.jpg granskudds IPA. Ingen klarning middel. Bare CC og lagring i 2 uker.

6. Mr.Baggins

Mr.Baggins
    Expand Collapse
    Registrert bruker

På meg ser den ikke helt klar ut på det bilde, men det kan være bildet som lyver litt...

7. kjetilG

kjetilG
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja. Er ikke lett å få bilde av det. Vet ikke om du setter høyere krav til hva du mener er krystall klart eller ikke, men det spiller ingen rolle. Jeg tror det er håp for brygget ditt.

I været fall trenger det litt ekstra lagring.

8. Mr.Baggins

Mr.Baggins
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Toppers, ja jeg regner med det blir bra. Bare greit å høre med andre og deres erfaring. Tenkte å la det stå til gjæring en god uke til og så CC en liten uke. Deretter blir det lagring til godt ut i desember...

9. Mr.Baggins

Mr.Baggins
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Dette mener jeg forøvrig er klart øl

Vedlagte filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstørrelse:
      190,6 KB
      Visninger:
      242
  10. klone

klone
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Off topic, men har du en rukandes oppskrift på granskudd Ipa? Har noen liter med granskudd sirup på lager.

11. klone

klone
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Brukandes skal det stå.

12. kjetilG

kjetilG
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

13. klone

klone
    Expand Collapse
    Registrert bruker

14. kjetilG

kjetilG
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

bare hyggelig.

15. Stig Aa.

Stig Aa.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Klarningsmiddel eller ikke... Pleier å bruke det, men glemte det på en dobbel IPA der jeg brukte avsindige mengder humle. Den er nå krystsllklar, etter en mnd lagring. Poenget mitt: min erfaring er at all øl klarner etter noen ukers lagring, og også da de smaker best.

16. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

De fleste av oss brygger ikke mere enn at det er nok med en protafloc, bruker bare en på 90 liter og koketid på 600 sek. +/- 1 sek. alltid klar vørt.
    Jeg kan ikke linke til skriften for dette men du vil nok finne det hvis du gugler.

17. ThomasC

ThomasC
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Et spørsmål av nysgjerrighet: Hvorfor bruke klarningsmiddel i et juleøl? Har vel ikke noe for seg å bruke klarningsmiddel i mørke øl? Eller?

18. Mr.Baggins

Mr.Baggins
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Juleøl kan variere veldig i farge, og mitt er kobber/redish brown i farge, og da synest jeg det ser veldig bra ut når det er krystallklart :) ellers er det ikke nødvendig.
    Men jeg regner med det klarner over tid uansett...

ThomasC liker dette.
  19. Knut Magnar Vestbø

Knut Magnar Vestbø
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei!
    Er det undergjæret øl du henviser til?
    Knut

Del denne siden