Klarning med gelatin

Tenkte å prøve dette for første gang med en pale ale som nå står til gjæring. Vil dog være sikker på at dette gjøres helt riktig.

1: Skal man først cold crashe gjæringsbøtta? Vørteren må holde 3-4 grader før man tilsetter gelatinen?
2: Hvor lenge skal gelatinen virke før den "er ferdig"?
3: Skal vannet man blander gelatinen i kokes først? Jeg mener å ha lest at vannet IKKE må kokes, men dette føles jo tryggere mtp infeksjonsfaren.
4: Hvor mye vann/gelatin skal brukes til en dunk på 24-25 liter?
5: Er det stor fare for "gelatinklumper" i øllen når den er ferdig karbonert på flaske? Dette er for meg såpass visuelt nasty at jeg ville kastet resten av innholdet med det samme
6: Karbonerer man med eksakt samme mengde sukker som vanlig?

Tusen hjertlig takk for evt svar! :)
 
Takker og bukker!
Det ingen av linkene gir noe svar på (siden begge bruker fat), er
5: Er det stor fare for "gelatinklumper" i øllen når den er ferdig karbonert på flaske? Dette er for meg såpass visuelt nasty at jeg ville kastet resten av innholdet med det samme

Er det noen her som har klarna med gelatin, for å så flasket øllen? Det er frykter er at gjæren i bunn klumper seg pga gelatinen. Flasker med litt for mye futt (jeg bruker nemlig ikke sprøyte når jeg blander sukkerlake) vil derfor gjerne løsrive litt gjær fra bunnen, noe som i og for seg ikke er KRISE for min del. Klumper med gjær derimot, det er nasty...
 
Takker og bukker!
Er det noen her som har klarna med gelatin, for å så flasket øllen? Det er frykter er at gjæren i bunn klumper seg pga gelatinen. Flasker med litt for mye futt (jeg bruker nemlig ikke sprøyte når jeg blander sukkerlake) vil derfor gjerne løsrive litt gjær fra bunnen, noe som i og for seg ikke er KRISE for min del. Klumper med gjær derimot, det er nasty...
Jeg har ikke opplevd det problemet, men har kun brukt gelatin på ett brygg. Bunnfallet er klistret til bunnen, om noe blir med så er det som en jevn strøm, akkurat som ellers. Det er jo primært i gjæringskaret gjæren klumper seg sammen, bunnfeller og gir ekstra klart øl, ikke i flasken.
 
Eg har gjort det ei gong på flasker. Eg fekk ikkje klumpar då, og gjæren virvla opp som normalt. Trur eg fulgte metoden på brulosophy.
 
Gelatin brukt ved 18-20 grader C i øl som skal flaskes, har det noe for seg?
Tenker da dette som et alternativ til cc. Noen som har forsøkt?
 
Ser fra linken over at han bruker 1/2 teskje gelatin i 1/4 cup vann, altså under en dl. Om man kun heller dette rett oppi gjæringskaret uten å røre vil det ikke bare legge seg på et lite område? Trodde poenget var at det skulle legge seg som et lokk for så å sige nedover og ta med seg grums på veien?
 
Jeg har prøvd dette vet et par anledninger, men det har ikke vært vellykket. Ølet har ikke blitt klart. Har ikke kjølt vørteren til kjøleskapstemperatur, bare til rundt 10 grader. Kan det være grunnen? Og at det må ned på under fire grader?
 
Jeg har prøvd dette vet et par anledninger, men det har ikke vært vellykket. Ølet har ikke blitt klart. Har ikke kjølt vørteren til kjøleskapstemperatur, bare til rundt 10 grader. Kan det være grunnen? Og at det må ned på under fire grader?
Våre tester tilsier at du må kjøle ølet til under serveringstemperatur for å få god effekt.
 
Tilbake
Topp