Klarningsmiddel

Skal tilsette klarningsmiddel i gjæringskaret og lurer på om jeg bare strør det rundt på toppen helt plain eller om jeg burde blande det inn i vann først?
 
Ser ut som det skal gå fint å bare røre inn. Om du ikke er veggis så syns jeg det beste for klart øl er gelatin, da må ølet være kaldt dog :)
Får gjøre det neste gang. Ølet har gjæret i 7 dager nå så tenker å røre inn middelet og la det stå de siste 7 dagene ekstra :) Jeg kunne jo ha kjøpt gelatin og ventet til slutten av gjæringen og så kjøt det ned, men har allerede kjøpt middelet på nett og er litt styr med retur osv så jeg bruker det jeg har nå
 
Får gjøre det neste gang. Ølet har gjæret i 7 dager nå så tenker å røre inn middelet og la det stå de siste 7 dagene ekstra :) Jeg kunne jo ha kjøpt gelatin og ventet til slutten av gjæringen og så kjøt det ned, men har allerede kjøpt middelet på nett og er litt styr med retur osv så jeg bruker det jeg har nå
"Tilsetjast i ferdig gjæra øl.

Rør forsiktig inn i ølet, og la stå i 2 dagar før tapping på flaske eller fat."

Så jeg ville ventet helt til ølet er ferdig gjæret.
 
"Tilsetjast i ferdig gjæra øl.

Rør forsiktig inn i ølet, og la stå i 2 dagar før tapping på flaske eller fat."

Så jeg ville ventet helt til ølet er ferdig gjæret.
Ok. Da lar jeg det vente. Hva er grunnen til at det skal gjøres etter gjæring? Kan det oppstå forstyrrelser eln?
 
Ok. Da lar jeg det vente. Hva er grunnen til at det skal gjøres etter gjæring? Kan det oppstå forstyrrelser eln?
Jeg vil anta det ja, jeg ser det er svoveldioksid i den, så noen med kunnskap får svare, men ville ventet til gjæringa er stoppet.
 
Jeg vil anta det ja, jeg ser det er svoveldioksid i den, så noen med kunnskap får svare, men ville ventet til gjæringa er stoppet.
Ja enig. Hvordan er det å bære gjæringskaret bort for å tappe etter middelet er satt inn? Kan jeg risikere at bunnfallet rister seg opp og at jeg får grumsete øl igjen?
 
Ja enig. Hvordan er det å bære gjæringskaret bort for å tappe etter middelet er satt inn? Kan jeg risikere at bunnfallet rister seg opp og at jeg får grumsete øl igjen?
Hehe, ja det kommer jo ann på hvor sterk og stødig du er, jeg har flyttet noen ganger og stort sett går det helt greit, men skulle det virvle litt opp igjen etter flytting kan du la det stå noen timer før du fater.
 
Dette virker jo for godt til å være sant, vet du hva som er grunnen til at dette fungerer uten at ølet er kaldt?

Ikke grunnen nei, men vat at gele kan lages uten å kjøle ned.
Har ikke brukt dette eller gelatin så mye men nok til å ha sett dette må rettt inn i vørten ellers stivner det allerede på kjøkkenbenken.
 
Tilbake
Topp