Klemringkobling til kjøler BB30

Kjøpte meg en BB30 auto, fikk med kjølespiral samt deler til å koble til gardena. Har satt på disse klemringkoblingene men får dem ikke tette, det kommer en dråpe å to uansett, begynte å dra til litt i starten men har nå dratt så hardt til at det ikke går lengre, kommer fortsatt noen dråper vann, ringene inni koblingen er satt slik som vist på tegning så de står rett, noen som kan svare meg på dette ?
 
Hadde samme problemet. Kjøpte meg en tube med gjengetetting hos Biltema. Smurte rikt på gjengene og skrudde sammen. Lot det tørke i ca en time.
 
Ah. Da ville jeg dratt til en byggevarehandel og spurt etter en varmebestandig type sealant du kan bruke til å tette. Regner med det ikke blir aktuelt med det første å skru dette opp når det først sitter.

Mange mulige løsninger til dette problemet da disse koblingene aldri skal opp i vørteren. Det finnes også en slags type pasta de selger på jula som du kan forme som leire for å danne en kappe rundt mutteren. Husker dessverre ikke hva den heter i farten.

Det viktigste å tenke på er at det må tåle glovarm vanndamp. Jeg ville ikke anbefalt f.eks limpistol.
 
Problemt er at den klemringkoblingen nok er 10mm og kjøleren er 9 mm utv. Jeg hadde samme problem med en Netthandelen kjøler, dro til og jaggu ble det tett gitt
 
Følte jeg holdt på å rive opp gjengene men kanskje pga jeg brukte to små skiftenøkler som jeg ikke fikk altfor mye kraft i.
 
Hvis ikke klemringene stemmer overens med dimmen på røret så får man det aldri tett. Det er stål man klemmer sammen, det har en grense, uten at jeg vet at det er greia forsåvidt.
 
Hvis ikke klemringene stemmer overens med dimmen på røret så får man det aldri tett. Det er stål man klemmer sammen, det har en grense, uten at jeg vet at det er greia forsåvidt.
Den ene er tommer og den andre er mm husker ikke i farten hvem som er hvem, men tror det er kjøleren som er tommer, den er 9,ettelerannent, det er så nære att du får det tett om du drar til, jeg fikk det til så da får alle det til.
Det er ikke røret du klemmer, det er "konen" altså klemringen, er en millimeter tykk så jo det går å klemme
 
Ja, men konen er vel av stål? Har iallefall bommet på tommer vs mm. mellom rør og kobling selv.

Men hvis du har fått det tett med samme greiene, så er det vel bare snakk om dreiemoment og kraft.
 
Nå skal jeg ikke påstå hardnakka att det er samme dim på min som det er på hans... men har sett denne problemstillingen før, da målte jeg og det var som jeg sa,9 komma noe og 10mm tror jeg... orker ikke gå ned for å måle... da ryker jeg bare på en baltik porter... og da har du det gående
 
Delene følgte med kjelen så regner med det er rett størrelse, kommer med oppdatering når jeg har kommet meg hjem fra jobb! Går litt off-topic, men bor i relativt ny leilighet 4 år ca, er det mulig å bruke vann direkte fra varmtvannsbereder til å skylle med eller er dette no go ?
 
Går litt off-topic, men bor i relativt ny leilighet 4 år ca, er det mulig å bruke vann direkte fra varmtvannsbereder til å skylle med eller er dette no go ?

Anbefales ikke. Det er gjerne stillestående vann du ender opp med, mens det du ønsker er å koke vann som ikke har stått i ro i en tank i timesvis. Jeg bruker stort sett alt jeg har av kopper og kar når eg skal koke opp vann. Det er tungvindt, men jeg har god tid mens bryggeren varmer opp til koketemperatur.
 
Da var første batch satt, kjøler fikk jeg tett med "flytende" pakning, men når jeg brygget var jeg ekstremt nøye med desinfisering, men klarte så klart å glemme å sprøyte en dash saniclean oppi kranen på bb30'en, åpna kranen å tenkte "faen". Er det stor sjansen for at jeg vil få en infeksjon i brygget ? Er en IPA vis det har noe å si.

Anbefales ikke. Det er gjerne stillestående vann du ender opp med, mens det du ønsker er å koke vann som ikke har stått i ro i en tank i timesvis. Jeg bruker stort sett alt jeg har av kopper og kar når eg skal koke opp vann. Det er tungvindt, men jeg har god tid mens bryggeren varmer opp til koketemperatur.

Droppet varmt vann fra krana å kokte opp i gryter !
 
Tviler sterkt på at du får en infeksjon av det. Det er tross alt første brygg, så det har ikke lagret seg noen basiller der enda. Du kan nok slappe av.
 
Tilbake
Topp