Kloner i konkurranser og øl-sett

Armas

 
Kloner i konkurranser har vært diskutert mange ganger før, og det er vel bred enighet om at dette er greit - men man skal være åpen om hvor oppskriften kommer fra.

Fint!

Men så kommer det en ny problemstilling.
I Sørlandsmesterskapet i oktober, så ønsker ølbrygging.no å lage ett ølsett basert på vinneren av flaske-konkurransen.
"Vinneren vil bli premiert. I tillegg ønsker vi å lage et ølsett på denne som ettepå kommer inn i vårt sortiment."

Det er jo flott, og absolutt en ære for bryggeren. Denne premien skiller seg derimot litt fra andre premier der man gjerne får komme til bryggeriet for å brygge en batch. Dette minner mer om en oppskrifts-konkurranse.

Det er for så vidt greit nok. Men hva skjer da dersom man deltar med en klone eller ett ølsett fra en annen forhandler. Synes BryggSelv eller andre at det er ok at Ølbrygging.no da lager ett sett som er identisk som deres eget?

Gahr har vært med på å lage flere ølsett for BryggSelv (tror jeg?) og jeg har brygget flere av disse. Vi har også tenkt å være med i Sørlandsmesterskapet med en oppskrift basert på Englafjell Pale Ale, som også Gahr har laget.
Nå tror ikke jeg at vi kommer til å vinne - men dersom vi nå gjorde det så vet ikke jeg om jeg ville vært komfortabel med at dette ble ett kommersielt ølsett når jeg ikke har laget oppskriften selv!

Hva tenker dere?

Tilslutt vil jeg bare avslutte med å si at jeg er veldig glad for at Ølbrygging.no tar initiativ til og organiserer denne konkurransen. Jeg vil også skryte av ølsettene deres, som jeg har laget og smakt mange gode øl fra.
 
Sist redigert:
Nå har jag ikke noen sterke synspunkter om dette annat en at jag synes man alltid skall vare ærlig på ting.

Men, dom ølsettene vi har brukt fra bryggebutikker kommer ikke med detaljert oppskrift på malt og humle innhold, så det er ikke så mye man kan dele videre til noen annen.
 
Helt uproblematisk i min mening. Oppskriften er bare én del av hvordan et øl blir til, og mitt inntrykk er at håndtverks-segmentet av bryggeribransjen ikke anser den som hemmelig.

Feks er Nøgne Øs Two captains resultat av samme prosess. Dette er konkurransevinner Humlehelvete, som er brygget etter oppskriften på Pliny the Elder, som kom fra Vinny Cilurzo himself. Ingen søksmål som jeg kjenner til :)
 
Helt uproblematisk i min mening. Oppskriften er bare én del av hvordan et øl blir til, og mitt inntrykk er at håndtverks-segmentet av bryggeribransjen ikke anser den som hemmelig.

Feks er Nøgne Øs Two captains resultat av samme prosess. Dette er konkurransevinner Humlehelvete, som er brygget etter oppskriften på Pliny the Elder, som kom fra Vinny Cilurzo himself. Ingen søksmål som jeg kjenner til :)

Jeg kjenner til den prosessen, og den er - etter min oppfatning- helt grei. I denne konkurransen mener jeg at det er en prinsipiell forskjell. Her skal man ikke komme til ett bryggeri og brygge ett øl, men man skal lage ett ølsett basert på en oppskrift.

Nå kjenner jeg best ølsettene til BryggSelv og Ølbrygging.no. BryggSelv sine kommer med detaljert oppskrift, mens Ølbrygging.no sine gjør ikke det (i hvert fall ikke tidligere). Jeg tviler på at ølbrygging.no kunne tenke seg å ta oppskriften fra ett BryggSelv-ølsett og selge dette under ett annet navn? Men dersom noen vinner med ett slikt sett så er det jo akkurat det som vil skje?

I de fleste konkurranser er det jo om å gjøre å lage det beste, mest typeriktige ølet. Det gjelder også for denne. Da er oppskriften bare en liten del av helheten. Men når en del av premien er å få oppskriften sin som ett ølsett - så skifter fokuset litt. Selv om man vinner med det beste øllet - så er det oppskriften og ikke prosessen som skal fremheves i etterkant.

Dersom vi vinner med vår Englafjell-klone, så blir det vel litt rart om jeg bare henviser ølbrygging.no til Syv Fjell sine hjemmesider for å komponere ølsettet?

Godt mulig jeg tenker for mye på dette - kanskje det ikke er noen forskjell?
 
Er vel greit å modifisere eksisterende oppskrifter for så å levere inn øl til konkurranse.
Ser derimot ikke poenget i å levere et øl som er 100% kloning av et annet eller som er kjøpt som et ferdig sett.
 
Jeg mener også dette er uproblematisk, selv om det kan virke litt merkelig på vår vanlige tankegang når det gjelder opphavsrett.
Når det gjelder øl er ingrediensene bare en liten del av prosessen med å lage øl, to bryggere kan få helt forskjellige øl med samme oppskrift. Det er vel derfor mange bryggerier villig deler sine oppskrifter, pga mange parameter du ikke kjenner eller ikke klarer å kopiere vil du slite med å få akkurat likt resultat som bryggeriet.

Hvis du sammenligner med 'sett' du finner i dagligvarebutikken, poser med melblandinger og sukker/salt/gjær etter en viss oppskrift for forskjellig bakverk, f.eks. for å bake boller, tror jeg ikke du risikerer noe ved å kopiere innholdet fra en leverandør og begynne å selge det under et annet navn.
 
...når en del av premien er å få oppskriften sin som ett ølsett - så skifter fokuset litt...
Jeg er helt enig med Armas her.
Premien er oppskriften (i salg), og da vil det være merkelig om det var noen annens oppskrift.
 
Anders- og Amarillo:
Jeg har ingen spørsmål ved det å delta i konkurranser med andres oppskrifter eller ølsett. Det er bred enighet om at det er brygge-prosessen man premierer i de fleste konkurranser.

Det jeg tenker høyt om her er at premien i akkurat denne konkurransen er distribusjon av oppskriften.
 
Hvis oppskriften er offentlig tilgjengelig og ikke skaffet etter evt kriminell aktivitet så mener jeg det er helt greit.
Du kan neppe ha copyright på en øloppskrift, det vil være umulig å si at ingen andre kan bruke akkurat de samme ingrediensene og mengde når de brygger. Da mener jeg også det er fritt frem å sette sammen de samme ingrediensene og begynne å selge det som et sett.

Du kan jo sammenligne det med oppskrifter på mat, hvis bollebakeriet på Espa legger ut sin oppskrift på nettet, kan de ikke si noe på om noen lager en blanding med ingredienser som er akkurat lik og begynner å selge den.

En annen ting er om det kanskje bør skrives på pakningen hvor vinneren av konkurransen har hentet oppskriften fra, men det blir et etisk spørsmål.
 
Anders- og Amarillo:
Jeg har ingen spørsmål ved det å delta i konkurranser med andres oppskrifter eller ølsett. Det er bred enighet om at det er brygge-prosessen man premierer i de fleste konkurranser.

Det jeg tenker høyt om her er at premien i akkurat denne konkurransen er distribusjon av oppskriften.

Enig m deg. Derfor burde du stille m egen oppskrift nå. Kan du ikke forbedre orginalen f.eks?;)
 
Hvis oppskriften er offentlig tilgjengelig og ikke skaffet etter evt kriminell aktivitet så mener jeg det er helt greit.
Du kan neppe ha copyright på en øloppskrift, det vil være umulig å si at ingen andre kan bruke akkurat de samme ingrediensene og mengde når de brygger. Da mener jeg også det er fritt frem å sette sammen de samme ingrediensene og begynne å selge det som et sett.

Det er ganske klart at man ikke har opphavsrett på oppskrifter, men i en oppskriftskonkurranse er jo noe av poenget borte om man bruker noen andres oppskrift.

Du kan jo sammenligne det med oppskrifter på mat, hvis bollebakeriet på Espa legger ut sin oppskrift på nettet, kan de ikke si noe på om noen lager en blanding med ingredienser som er akkurat lik og begynner å selge den.
Det er visst de samme halvstekte bollene som selges i alle andre Shell-stasjoner og Narvesen-kiosker. Kanskje et argument for at framgangsmåten er viktig for resultatet, selv for et produkt som halvstekte boller.
 
men i en oppskriftskonkurranse er jo noe av poenget borte om man bruker noen andres oppskrift..

Tja, det er vel ikke en oppskriftkonkurranse, men en konkurranse i å levere det beste ølet. Det blir noe annet.


Det er visst de samme halvstekte bollene som selges i alle andre Shell-stasjoner og Narvesen-kiosker. Kanskje et argument for at framgangsmåten er viktig for resultatet, selv for et produkt som halvstekte boller.

Det var akkurat det som var noe av poenget mitt ja, ingrediensene alene lager ikke et godt produkt...
 
Tja, det er vel ikke en oppskriftkonkurranse, men en konkurranse i å levere det beste ølet. Det blir noe annet...
Det er her uenigheten i tråden ligger...
Dette er en todelt konkurranse
Vinneren blir kåret basert på oppskrift+ fremgangsmåte.
Premien er en oppskriftspremie.
Det er ikke konkurransedelen jeg diskuterer. Den er helt grei.
Premiedelen er litt problematisk dersom man bruker et kit, eller noen andres oppskrift.
 
Dette er en todelt konkurranse
Vinneren blir kåret basert på oppskrift+ fremgangsmåte.

Jeg er uenig, det er en helt vanlig flaskekonkurranse der det beste ølet kåres av et panel med øldommere. Det skal ikke leveres oppskrift med flaskene. Det spesielle er at i tillegg til vanlig premiering ønsker ølbrygging.no å selge vinnerølet som et sett etterpå.
 
Det blir som i artikler og rapporter. Man kan godt bruke andres forskning i din artikkel, men da må du referere til den opprinnelige forfatteren. Da ser jeg ikke problemet hvis det samme gjøres på ølsettet hvis det blir et kit som vinner og videreselges.
 
Etter å ha lest svarene her og tenkt litt mer så tenker jeg følgende:

Intensjonen her er nok å ha en vanlig flaskekonkurranse. Dermed er det helt greit å stille med både kloner, ølsett, og andres oppskrifter.

Hovedpremien her er jo æren i å ha brygget det beste ølet - det er i hvert fall min mening. At ølbrygging.no ønsker å lage ett sett basert på vinneren er hyggelig - og dersom oppskriften ikke er personlig så får man ta det etterpå - så lenge det er åpenhet så ordner det seg sikkert.

Jeg skulle gjerne deltatt med en helt egenkomponert oppskrift, men er rett og slett ikke flink nok til å sette sammen oppskrifter ennå. Når vi brygger 75 liter en gang i måneden, har vi ikke råd til å eksperimentere så mye og teste ut nye ting. Inntil videre brygger vi trygt med andres oppskrifter - eller små variasjoner av disse. I dette tilfellet er Pale alen vår allerede brygget og den har noen endringer i både humletype og maltsammensetting fra original-oppskriften - men jeg vil overhodet ikke kalle det min egen oppskrift av den grunn.
 
Hadde ikke vært stolt av en øl som jeg ikke hadde selv komponenter, så jeg ville ikke sendt den inn. Men hva hver enkelt gjør får være opp til hver enkelt
 
Det blir som i artikler og rapporter. Man kan godt bruke andres forskning i din artikkel, men da må du referere til den opprinnelige forfatteren. Da ser jeg ikke problemet hvis det samme gjøres på ølsettet hvis det blir et kit som vinner og videreselges.

Det blir nok ikke helt det samme, artikler og rapporter er dekket av åndsverksloven som gjør det ulovlig å kopiere tekst fra andre uten å oppgi kilde. En oppskrift kommer nok ikke under denne loven. Vil en ikke at oppskriften skal kopieres så må den holdes hemmelig jfr. Coca Cola.

Men at det er etisk riktig å fortelle hvor oppskriften er hentet fra er jeg enig i.
 
Hadde ikke vært stolt av en øl som jeg ikke hadde selv komponenter, så jeg ville ikke sendt den inn. Men hva hver enkelt gjør får være opp til hver enkelt

Hva er egentlig en egenkomponert oppskrift? Vi har vel de fleste startet med ølsett, gått videre til å kjøpe inn ingredienser og brygge etter en oppskrift, for så å forsøke å sette sammen en øl fra grunnen av. Vi lærer hele tiden underveis ved å bruke oppskrifter som andre har satt sammen. Og hvor forskjellig fra andre er det egentlig mulig å gjøre det, det vil vel alltid bare være små forandringer? Hvor mye skal til for å kalle noe sin egen oppskrift?

Jeg ser ikke lenger hensikten med å tweake på en oppskrift bare for å kalle den 'min'. Jeg har respekt for de som gjennom århundrer har kommet fram til de ølstilene vi kjenner i dag etter prøving og feiling. Jeg behøver ikke å gjøre det etter dem, bruker heller oppskrifter fra folk som beviselig har peiling etter å ha vunnet konkurranser, eller oppskrifter mange har prøvd og er godt fornøyd med. Det viktigste for meg er å brygge et godt øl.
 
Tilbake
Topp