Knuse malt med annet enn maltmølle - kan jeg??

petes

 
hei.
Jeg har nå bestilt meg maltextrakt, humle, gjær og hele crystal malt.
Men min maltmølle er kraftig forsinket og jeg har lyst til å sette brygget så snart som mulig  :)

Så, min utfordring er hvordan skal jeg knuse denne 200-500 gram crystal malten uten maltmølle?
Er det noen som har noen gode ideer?
Har forøvrig aldri sett ferdigknust malt, hvor mye knust skal de være?

takker..
 
Hvis det er såpass lite så kunne du prøve deg med en kjevle. Putt malten i et putetrekk eller noe sånt slik at det ikke spretter alle veier, og kevl i vei! :) Ved mangel av kjevle, kunne du prøve å rulle en vinflaske over det, eller slå ivei med en hammer. Du kan jo allerede prøve det nå, selv om du ikke brygger før om noen få uker, så slipper du å ha en forsinket bryggedag dersom det viser seg å ta lengre tid enn antatt.

Ferdigknust malt ser som regel slik ut at den indre kjernen til maltkornet er brukket i to eller flere deler, mens skallen fremdeles er noenlunde hel. Det ser altså ikke ut som mel!
 
Eller du kan kjøre det i en foodprocessor. Når du ikke skal meske og skylle malten, er det ikke så farlig om skallet er blitt kuttet opp (kan vel i teorien føre til mer uttrekk av tanniner, men dette kan jeg aldri tenke meg er mulig å smake). Hvis du derimot skulle ha mesket malten, vil knusing i foodprocessor føre til radikalt lavere utbytte av malten (av egen erfaring - etter husken noe sånt som ca 50-60% istf 75-80%), samt fare for tilstopping av mesken under uttappingen.
 
Kan ein bruke ei gamal manuell kaffikvern eller vil denne knuse maltet for mykje? Trur det går an å justere graden av knusing på desse.
-Håvard
 
Det kommer litt an på hvordan kvernen kverner malten din. Dersom malten blir helt kvernet og most til pulver, så kan du glemme å bruke den, men dersom mye av skallet forblir hel, så vil det kanskje være mulig å bruke kvernen. Det optimale er at skallet forbli hel mens selve kornet inni er knekt i to.

Kan ikke du kverne litt malt i kvernen din, med forskjellige 'knusingsgrader', og ta nærbilder av resultatene? Da vil det kanskje være mulig for oss å si noe om det. 
:ilike:
 
Det blir vel ei rå' sa bakeren. Men han fikk alle rå. :laugh: Jeg har prøvd foodprosessor en gang og aldri mer. Det ble helt mel av det. Jeg går for gammel kaffe kvern hvis den maler "kokmalt kaffe" eller grovere. Ellers er det kjevle metoden.
 
Jeg sier bare, kjøp ferdigknust malt, eller kjøp maltmølle av god kvalitet. Eller kjøp en mølle billig og kjøp en dyr senere (buy cheap buy double)  ;D

Leif Stana på brygging.no maler kornet for deg, og det gjør Petit også (de selger i alle fall ferdigkvernet malt).
 
Hvis du først skal kjøpe deg en kvern, kjøp no sjikkelig med en gang. Da sparer du de 5 - 600 kronene på den "kjipe". ;) Det er en fryd å kverne med Doubble roller'n.
 
Lars Bjørnstad skrev:
Hvis du derimot skulle ha mesket malten, vil knusing i foodprocessor føre til radikalt lavere utbytte av malten (av egen erfaring - etter husken noe sånt som ca 50-60% istf 75-80%), samt fare for tilstopping av mesken under uttappingen.

Vet noen hvorfor det blir dårligere utbytte ved å male det for fint?
 
Hei Steinarja, og velkommen som aktiv bruker til forumet!  :biersmile:

Da blir maltsengen for tett og vill skyllevannet renne ned i såkalte 'preferente baner', altså noen få steder der vannet finner seg en vei ned. Slikt unngår vannet mye av all malt som ikke ligger nettopp der. Det er ihvertfall mine tanker om dette. I tillegg vil man kunne forvente tilstopping under skylling (ikke moro) og få en for garvete smak pga hinnene på kornet som gir denne smaken mer fra seg når de er ødelagte.
 
Fekk dessverre ikkje teke noko bilete av maltknusing med kaffikvern, men me gjekk for ei ny kvern, maskinell, type bodum med ein kniv som roterte rundt i eit kammer. Dette gjorde at me knuste til det såg greitt ut i forhold til det ferdigknuste pale ale maltet me hadde. Takk for gode tips!  :skaal2:
 
Jeg vil også advare mot å bruke en slik kvern. Ikke at du ikke får laget øl med malt som er kvernet i denne kvernen, men det er viktig at kornhinnene forblir (mest mulig) hele. Dette er for at maltsengen vil oppføre seg best mulig under filtreringen.

Malt kvernet med knivblader vil gi mindre sjanse på god filtrering og bra utbytte, samt at ihjelslåtte kornhinner gir mere uønsket bittersmak av annen type enn det man får av humle.

Tatt i betraktning at du i dette tilfellet bare har knust litt spesialmalt så vil det nok ordne seg. Men dersom du går over til maltbrygging uten ekstrakt, så vil jeg nok anbefale anskaffelse av en skive- eller valsemølle.

Skivemølle fåes hos Petit Agentur til 690 kr. Brukt kan du få dem får et hakke mindre. Prøv underforum 'Kjøp og salg av utstyr og råvarer', kanskje noen andre hjemmebryggere prøver å selge én for tiden.
 
Har noen forsøkt en gammel klesrulle? To svære 'kjevler' av tre som sveives rundt, med regulerbar avstand mellom kjevlene. Det finnes mange ubrukte slike i de tusen hjem, brukthandler og loppemarkeder. Vi har en stående som jeg har tenkt å modifisere bittelitt. Skal avlegge rapport når det skjer.

Dag

Med låkare niste du legg 'kje i veg enn ovdrykkje med øl. (Håvamål)
 
Tilbake
Topp