Knusing, mesking og utbytte

Jeg har noen spørsmål til de som kan svare. Jeg har for ikke lenge siden kjøpt meg maltmølle (crankendstein) og har laget meg en fin liten trakt til denne og fått den motorisert.
Det jeg lurer på har er, innstillingene på denne mye å si på utbytte på et brygg? tidliger kjøpte jeg ferdig knust malt og hadde vel et utbytte på rundt 80%, nå etter mølla er tatt i bruk er jeg nede på 60% ca, Kan dette ha med knusingen å gjøre?

En annen ting jeg lurer på er om hvor tynn mesken er under mesking har noe å si? Jeg kjører et herms oppsett med god sirkulering.
Her er hva jeg gjør: Det sies jo at "vanligvis" brukes det 2-2,5 liter vann pr kg malt til mesking. Under den falske bunnen i bryggekaret mitt går det ca 10 l vann. Til et brygg på 55 liter bruker jeg ca 11,5 kg malt og da blir det 11,5*2,5+10 = 38.75 liter totalt rundet av til ca 39 liter i meskekaret. Er dette rett måte å gjøre det på? Og som sagt gjør det noe om mesken er tynn.

Og en siste ting. Har temperaturen på skyllevannet mye å si for utbytte i et herms oppsett? Sist ble tempen litt lav på skyllevannet. (nede på 67-68 grader)

Jeg ender også vanligvis også opp med høy F.G selv om jeg pitcher på rett temp med rett mengde i følge Mr.Malty calc. og gjærer på rett temp. Begynner å bli litt i villrede og mister litt motet... Bruker stort sett Safale s-04 og saflager w34/70.

Håper noen kan gi meg litt hjelp.
 
Mesken din er ikke tynn. 3 liter pr kilo er helt fint.
Herms... Etter mesking, øk temperaturen til 77-78 grader før skylling.
Skyllevannet skal også holde 77-78 grader.
Da øker nok effektiviteten din :)
Fly/batch-sparge?
Ved batch-sparge vill du øke effektiviteten ved å øke mengden skyllevann/minke meskevann. Men jeg ville ikke brukt mye mindre meskevann enn du oppgir.. Det går også utover effektiviteten at mesken er for tykk...
Slett ingen enkel oppskrift, prøv og korriger på eget utstyr ;)
Ved fly-sparge, temperaturen er for lav ved 67-68 ved skylling.
Har man annledning kan man også skylle mer, og heller koke inn volumet. Men det er avhengig av plass i kokekjele og tiden... ;)
 
Takk for svar... Jeg bruker "fly spargeing" i mitt bryggeri. Jeg får prøve neste gang å få opp temperaturen i mesken etter mesking. Det er ikke lett å øke tempen så mye så fort, men jeg får prøve å ha kokende vann i både meske-tanken og skyllevanns-tanken siden det er her meskevannen renner gjennom for å holde rett temp under mesking.  :attevar:
 
Etter meskingen er over, kan du da bare skru opp varmen, og vente til du har riktig temp før du starter skyllingen....
 
Ok, trodde dette var noe som måtte skje fort jeg. Så om det tar en liten time å øke temperaturen så spiller ikke det noen rolle?
 
Mr.Baggins skrev:
Ok, trodde dette var noe som måtte skje fort jeg. Så om det tar en liten time å øke temperaturen så spiller ikke det noen rolle?
Med såpass lang tid, muligens litt lavere FG...
 
Det var bare et kanskje senario...  ;) Men jeg bør få opp tempen i mesken til 78 grader og deretter skylle med 78 grader varmt vann?
Knusingen av malten da, kan den ha noe med utbytte å gjøre?
 
Mr.Baggins skrev:
Det var bare et kanskje senario...  ;) Men jeg bør få opp tempen i mesken til 78 grader og deretter skylle med 78 grader varmt vann?
Knusingen av malten da, kan den ha noe med utbytte å gjøre?
Knusingen av malten kan ha mye å si.
Crancandstein møllen min har kjørt på fabrikkinstilling i flere år, uten at effektiviteten har forandret seg nevneverdig??
Jeg ligger på ca 85% på svakere øl, og 75-80 på sterkere... Batch-sparge.
Jeg ville forsøkt en ting av gangen, og begynt med temperaturen, for der har du garantert mye å hente :)
 
Legg til: Du reknar rett mtp mengde meskevatn, antall liter pr kilo (2,5-3l/kg) + volum under falskbunn. Knusingsgraden har ganske mykje å sei, jo finare jo høgare utbytte, men på bekostning av sirkulasjonshastigheit. Jo tynnare mesk jo mindre tettheit av dei viktige ensymane i mesken og du har ganske stort volum under sila di.
Det vil og vere ganske stor forskjell på utbytte på eit øl med OG 1,040 og eit med 1,080 til dømes. Forutsatt at andre parameter som koketid etc. er det same.
Ang. høg FG. Luft vørteren tilstrekkeleg før/ved gjærtilsetning, helst med rein O₂, og prøv gjerne ein annan gjær, feks US-05 eller ferskgjær som wlp001 eller wlp007 som gir god utgjæring.

EDIT: og så gjærnæring.
 
Jeg får begynne med temperaturen tror jeg. Lufting gjør jeg ved å tappe fra kokekaret gjennom en sil med litt stor fart, slik at det blir et godt lag med "pisket skum" på toppen av vørteren før pitching. Etter pitching rister jeg gjæringskaret kraftig.
 
Hvilken innstilling har du på mølla? Brukte Crankandstein i mange år med 1 mm åpning mellom valsene. Fikk stabilt utbytte rundt 85 % med det.
 
Jeg er i grunn litt usikker på hvilken innstilling jeg bruker. Har ikke stilt på den etter jeg fikk den, men jeg synest den knuser veldig fint. Det blir mye "støv", men det blir det kanskje alltid.
 
Tilbake
Topp