Knust malt, uknust malt og reklamasjonsrett.

Litt usikker om dette er riktig kategori for følgende innlegg:

Bestillte 20 kilo uknust malt fra brygging.no men de klarte å sende meg 20 kilo knust malt. Da jeg brygger lite av gangen er dette nokså ugunstig for meg så jeg ba om å få riktig malt. Da fikk jeg svar at jeg enten måtte sende tilbake den uknuste malten eller betale portoen for å få riktig malt.

Jeg kjenner ikke til reklamasjonsretten ordentlig, men stemmer det at jeg kan få merutgifter når en butikk gjør feil på denne måten? Synes dette er litt urimelig.

Forresten prøvde jeg et brygg med den ferdige knuste malten og opplevde lavere utnyttelse enn vanlig (10-20%). Er dette vanlig?
 
Hadde dette vært snakk om 14 dagers angrerett (kjøp over nett) måtte du nok ha betalt porto tilbake, men som Huub sier skal du ikke betale noen ting. At brygging.no faktisk ikke legger seg flat og gjør en avtale med deg om halv pris / rabatt ved neste kjøp e.l. er et solid tegn på dårlig service.

Jeg forbinder stort sett ordet service med "det lille ekstra" jeg får. Og det får jeg stort sett alltid fra Petit Agentur, Vinogbar og Humlegården. Får jeg noe feil sendes ofte nye, riktige varer på flekken, og jeg beholder feilsendingen uten kostnad. Ovenstående butikker kan trygt anbefales.

Når det kommer til din sak er det ikke bare snakk om dårlig service, men også lovbrudd fra selger sin side. Jeg ville ha lest litt i forbrukerkjøpsloven (ganske lettlest), du finner den på lovdata.no. Og sendt ham et brev / en epost eller tatt en telefon til ham igjen. Ikke nødvendigvis pga. av feilsendingen var "krise" for deg, men for å sette et eksempel på at den dårlige behandlingen du fikk ikke kan gjentas.

Det ble mye dette her, oppsummet blir det. Les litt lov og fortell ham at han ikke kan styre på slik, og eventuelt hvilke paragrafer du har hjemmel i. Er han enda vrang kan du fortelle ham at du vil skrive (og faktisk skrive hvis du gidder) en klage til forbrukerrådet.


Og forresten, utbyttet kan ha med korningsgrad på malten å gjøre. Kanskje kverningen fra brygging.no ikke passer oppsettet ditt like godt  :)
 
Ved to anledninger har jeg fått feil ekstrakt ved bestilling hos brygging.no. Første gang fikk jeg e-mail om at han var tom for pils-ekstrakt, og før jeg viste ord av det, så ble bock-ekstrakt tilsendt uten noe mer snakk.

Det virker som om de ikke er så nøye på det liksom ::)
 
Tilbake
Topp