Kobber og irr

Har noen rørbiter av kobber jeg tenkte jeg skulle bruke til bryggingen. Men på enkelte av de er det litt irr, og som jeg har forstått så er irr giftigt. Er her noen som vet hvordan jeg kan få fjernet irr i fra kobber på en enkel måte?
 
Mener du korrosjon? Altså det som ser grønt ut? Man kan prøve å få det fjernet med kobberpuss og så vasket det godt etterpå. En annen løsning er å bruke eddik og så smøre det inn med salt. Da glinser kobberet fint ganske fort. Viktig igjen å skylle og tørke etterpå. Ellers så brukes jo kobber en del i hjemmebrygging, og jeg ville ikke ville sky bruken av det, så lenge man ikke har noe av dette grønne med i brygget.
 
Det som ser grønt ut ja.  http://no.wikipedia.org/wiki/Irr. Fant nettopp noe på nettet. Der stod at en kunne koke messing deler med irr, i blanding av vann salt og eddik. Prøver no det samme med mine kobber deler for å se om det går. Klarte å fjerne noe av det med eddik 35% her om dagen, men ikke alt på innsiden av rørene. Om ikke så får jeg ta turen til butikken etter kobberpuss. Blei og anbefalt en blanding av eddik vann og zalo, men er lysten på å prøve andre ting/metoder før delene kommer i kontakt med noe såpe.
 
Jeg har brukt eddiksyre, utvannet til en styrke som gjør at det svir i øyet, men ikke verre enn det heller (praktisk erfart...). Slik pleide jeg å pusse kobberkjelen på mikrobryggeriet, en ellers kjedelig jobb..

Koking med eddik og salt høres fornuftig ut, bare prøv og se hva som skjer. Bruk evt en børste for å komme inn i rørene.
 
Ser ut til at det tok irr'en. Men de ble ikke serlig blanke, så en må nok pusse i tillegg. Hadde i et par deler med litt lodding på også, og de fikk ei brun-orange hinne.  :(  Såg ut som de var malte, og den virker å sitte godt også.
 
Denne podcasten her, en Brew Strong-episode fra the Brewing Network kan være interessant når det gjelder øl og metaller: http://www.thebrewingnetwork.com/shows/Brew-Strong/Brew-Strong-09-29-08-Metals-that-Affect-Your-Beer
 
Jeg oppdaget i dag at jeg har brukt en kjøler med litt irr siste gangen jeg brygget :'(  Lurer på om jeg skal kaste ut ølet (det er 40L), eller er det trygt å drikke det?
 
Tror nok det går bra. Mener gjæren tar opp det meste uansett. Lytt til the Brewing Networks Brew Strong-episode om metaller. Her. Men det har jeg tydeligvis sagt før i denne tråden også... :)
 
Eduard skrev:
Jeg har brukt eddiksyre, utvannet til en styrke som gjør at det svir i øyet, men ikke verre enn det heller (praktisk erfart...).

Finnes det noe middel som beskytter kobberet over lengre tid, som en slags hinne?

Eduard skrev:
Slik pleide jeg å pusse kobberkjelen på mikrobryggeriet, en ellers kjedelig jobb..
Syns du ikke det er tilfredstillende å få noe slitt og styggt til å bli blankt og fint?  :laugh:
 
Da tar jeg sjansen på å drikke det :biersmile:  Har pusset kjøler med eddik og salt i kveld og det fungert som bare det. Det fjernet alt ;D
 
Vil det samme funke med motstrømskjøleren også tro? Lage en blanding av eddik og salt og kjøre den kokende gjennom? Noen som vet ca mengde salt og eddik som skal til?
 
Tilbake
Topp