Kobberhatt til Speidel?

Jeg har seff nok motstandskraft til å fortsette med ekstrakt/delmesk; men for eventuelle svake sjeler, som skulle finne på å gå i Den Store Speidel-fellen:

Har kobberhatten noen praktiske funksjoner?  Ser for meg muligheten for at å samle dampen og lede den ut gjennom avtrekk kan være en fordel ved brygging innendørs.  Vil den også kunne dempe effekten av den omtalte Speidel-vulkanen?  Noe annet?

Ja, jeg leter seff efter gode grunner for å kunne forsvare noe så lekker, kosmetisk ralemikk som kobberhetten unektelig er....

MVH

Morten M
 
Hvis det blir at jeg kjøper en Speidel, så skal jeg selvfølgelig ha en kobberhatt, ikke fra dag en, men etterhvert.
Selv om det ikke holder, så ville jeg argumentere med muligheten for å styre avdampingen ut.

Vulkanen må man bare holde unna med flittig pumpevask, var det ikke så?
 
neslekkim skrev:
Vulkanen må man bare holde unna med flittig pumpevask, var det ikke så?

Det kan vi kanskje ta i en annen tråd, men riktig maling er det viktigste for å unngå vulkan.
 
Kobberhatten ser utrolig snasen ut - det er det ingen tvil om, og jeg har definitivt lyst på en selv.
Et godt argument er selvfølgelig større mulighet til å lede avdampingen.

Et godt spørsmål i samme åndedrag vil antaglig være: Vil den på noen måte redusere avdampingen ?
Hvis så er tilfelle - vil den ha konkret innvirkning på brygget, og det vil om ikke annet ihvertfall være muligheten til et ørlite argument imot...
(Svaret er jo antagligvis å bare koke lengre... så argumentet varer nok ikke lenge, men dog...)
 
BorBar skrev:
Kobberhatten ser utrolig snasen ut - det er det ingen tvil om, og jeg har definitivt lyst på en selv.
Et godt argument er selvfølgelig større mulighet til å lede avdampingen.

Et godt spørsmål i samme åndedrag vil antaglig være: Vil den på noen måte redusere avdampingen ?
Hvis så er tilfelle - vil den ha konkret innvirkning på brygget, og det vil om ikke annet ihvertfall være muligheten til et ørlite argument imot...
(Svaret er jo antagligvis å bare koke lengre... så argumentet varer nok ikke lenge, men dog...)

Jeg  legger på spørsmålet ditt med: kan DMS bli med kondensert på innsiden av kobberhatten og renne tilbake i speidelen?
 
Bjarte H skrev:
Jeg  legger på spørsmålet ditt med: kan DMS bli med kondensert på innsiden av kobberhatten og renne tilbake i speidelen?

Neppe, mange bryggerier har en slik hatt. Men det er viktig at røret som er festet til hatten ikke går veldig langt opp før det bøyer til siden med et lite knekk i tillegg for å fange opp kondens. Slik er det på OMB og det samles ganske mye kondens i knekken da, som ledes ut gjennom en slange på det laveste punkt der.
 
I følge Jamil på Brewing network renner DMSen tilbake i kjelen. Det er derfor det er så viktig å koke uten lokk.
Bryggerier har en kant på innsiden av hatten, denne samler opp kondens vann slik at det ikke renner tilbake.
 
Det som er viktig er å passe på at man har nok avdamping. Med mer enn 8 % fordamping per time blir man kvitt DMS, lokk eller ikke. For tiden brygger jeg med en Brau Eule, som har et lokk likt kobberhetten til Speidelen og ganske lite hull hvor dampen ledes ut, men jeg har likevel rett avdamping og ingen problemer med DMS, selv i øl med base av pilsnermalt. Det er ikke nødvendig å koke helt uten lokk. Med bryggegryta jeg har pleid å bruke har jeg som regel bare hatt en liten glipe i lokket. Så lenge man har nok fordamping, går det greit.
 
BjarneHB skrev:
I følge Jamil på Brewing network renner DMSen tilbake i kjelen. Det er derfor det er så viktig å koke uten lokk.
Bryggerier har en kant på innsiden av hatten, denne samler opp kondens vann slik at det ikke renner tilbake.
Har sett at de som bygger skikkelig avtrekk har en skråstilt plate slik at kondensen renner langs denne og ned i en kanal som leder det videre ut. Samme prinsipp.

Gahr skrev:
Det som er viktig er å passe på at man har nok avdamping. Med mer enn 8 % fordamping per time blir man kvitt DMS, lokk eller ikke. For tiden brygger jeg med en Brau Eule, som har et lokk likt kobberhetten til Speidelen og ganske lite hull hvor dampen ledes ut, men jeg har likevel rett avdamping og ingen problemer med DMS, selv i øl med base av pilsnermalt. Det er ikke nødvendig å koke helt uten lokk. Med bryggegryta jeg har pleid å bruke har jeg som regel bare hatt en liten glipe i lokket. Så lenge man har nok fordamping, går det greit.
Jeg bruker et lokk hvor dampen ledes ut via en rørstuss på Ø100mm, og har ca 8% fordampning. Jeg regner med at man derfor minst vil ha 8% med kobberhatten, og at den derfor bør fungere bra ifølge det Gahr skriver.
 
Kan man da si at Mister Speidel ønsker seg både hatt og frakk??  :jaha:

Hmmmm. Kanskje jeg må begynne å spare. Rekker vel ikke det før den 24. Kanskje nissen hørter ham.  ;D
 
Jeg bruker kobberhatten på Speidel. Hvis jeg brygger på kjøkkenet har jeg koplet på en liten fleksibel ventilasjonskanal som jeg binder fast under kjøkkenvifta/ ventilatoren, og kjører ventilatoren på full hastighet. Hvis jeg brygger i vaskekjelleren kobler jeg kanalen fra kopperhetta direkte til en egen ventilasjonskanal med en kanavifta som blåser damp og lukt rett ut. Kanalvifta får man kjøpt bl. annet hos Bauhaus.

Kobberhatten til Speidelen har litt større diameter enn selve Speiedelen, som innebærer at mye av kondensvannet renner på utisden av Speidelen. Litt irriterende vannsøl, men kan ev.  løses med et håndkle på gulvet. Det kommer litt kondensvann i ventilasjonskanalen som man må drenere ut i f. eks  en liten plastboks. Det som ev kommer tilbake Speidelen er nok lite, og blir jo kokt, og jeg koker kanskje 5 minutter etter at hatten er tatt av. Har ikke hatt noen problemer med dette, og det fine er at gir ingen damp og minimalt med lukt i huset.
 
Tilbake
Topp