Kobberhatt?

Har nettopp kjørt gjennom min første bryggedag på min Speidel 20, og fikk en litt underlig erfaring. Brygget Palmers Northern brown ale og kokte på 102 grader. Ved flere anledninger sto det en "skumsopp" opp av toppen på kobberhatten, som rant ned på sidene. Da jeg fjernet hatten dempet kokingen og skummet la seg. Spørsmål: har skummet noen innvirkning på aroma/smak? Kan maltsammensettingen ha noe å si? Noen som vet eller har forslag til løsning?
 
Har ikke erfaring med speidel, men det betyr neppe noe, men 100 % headspace blir det og overskumming, løsningen er da å ikke ha lokk helt tett i starten på kokingen.
 
Skum som oppstår under koking er startfasen på koalugering av proteiner som skal/bør felles ut.
Det setter ingen smak, men gir uklart øl hvis det ikke felles ut.
Minnimering av skum oppnåes ved bedre sirkulering av mesken, skummdempende middel, eller favoritten. Sprayflaske med fin dusj og kaldtvann. Da koalugerer skummet og bunnfaller raskt :)
Skumdempende middel synes jeg personlig er en uting, men mange bruker stoffet...
 
magne1972 skrev:
Skum som oppstår under koking er startfasen på koalugering av proteiner som skal/bør felles ut.
Det setter ingen smak, men gir uklart øl hvis det ikke felles ut.
Minnimering av skum oppnåes ved bedre sirkulering av mesken, skummdempende middel, eller favoritten. Sprayflaske med fin dusj og kaldtvann. Da koalugerer skummet og bunnfaller raskt :)
Skumdempende middel synes jeg personlig er en uting, men mange bruker stoffet...

Hva med å fjerne skummet, gjør du det.
Lurer på om jeg må begynne med det igjen, for å få klårerer øl.
 
Hvis det skummer ut av hatten kan du nok skru litt ned på temperaturen i Speidelen :) Ellers er jo skumdempingsmiddel kjekt å ha i gjærstarter og i kokekjelen, en gang i blant.
 
Oddvar Demmo skrev:
magne1972 skrev:
Skum som oppstår under koking er startfasen på koalugering av proteiner som skal/bør felles ut.
Det setter ingen smak, men gir uklart øl hvis det ikke felles ut.
Minnimering av skum oppnåes ved bedre sirkulering av mesken, skummdempende middel, eller favoritten. Sprayflaske med fin dusj og kaldtvann. Da koalugerer skummet og bunnfaller raskt :)
Skumdempende middel synes jeg personlig er en uting, men mange bruker stoffet...

Hva med å fjerne skummet, gjør du det.
Lurer på om jeg må begynne med det igjen, for å få klårerer øl.
Har forsøkt det Oddvar. Fungerer det, men jeg synes ikke det er kos å stå å skumme av under kok.
Jeg skrur heller på ekstra effekt under skummingen, slik at proteinene klumper seg å bunnfaller.
Sparer ikke plass på det siden fosskokingen krever sitt, men skummet forsvinner da etter 5-10 min.
Brukte sprayflaske med kaldtvann før når jeg hadde dårlig plass :)
For klarest mulig øl, har jeg best erfaring med "crash cooling"
Det bruker jeg hver gang. Og ufiltret er øllet mi like klart som ringnes :)
Men mørkere, søter, sterker, bedre :)
 
magne1972 skrev:
Skum som oppstår under koking er startfasen på koalugering av proteiner som skal/bør felles ut.
Det setter ingen smak, men gir uklart øl hvis det ikke felles ut.
Minnimering av skum oppnåes ved bedre sirkulering av mesken, skummdempende middel, eller favoritten. Sprayflaske med fin dusj og kaldtvann. Da koalugerer skummet og bunnfaller raskt :)
Skumdempende middel synes jeg personlig er en uting, men mange bruker stoffet...

Suverent! Har alltid skummet av det som samler seg på toppen før første humletilsetting, men skummingen var ekstrem med hatten på. Og den forsvant helt uten å legge seg på toppen når jeg fjernet kobberhatten, så tror ikke den inneholdt så mye protein. Da skal jeg stå klar med sprayflaske neste gang, så får vi se om det hjelper.
 
Ser at de selger både kobberhatt og stålhatt. Hva er greia med disse hattene? Avanserte lokk som man kan koble ventilatorslange på? Og hvorfor velger man eventuelt kobber fremfor stål?
 
Tviler på at kobber har noen fordel fremfor RF men kobber er kobber:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Haha, Ola B. kunne bekrefete det du sier, Gustavf. Man betaler tusenlappen ekstra for at det skal se kult ut. Rustfritt stål er dog visstnok lettere å holde rent.
 
Får man den avdampingen man skal ha med dette oppsettet? Borret hull på det laveste punktet så konsentrert damp ikke skal denne tilbake i gryta.

Edit: kondensert damp. Takker telefonen for kreativiteten...
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    194,2 KB · Sett: 859
Forstår grunnen til å bruke en slik hatt, men hvordan løfter en den av for å se nedi ? Ser ingen håndtak og den blir vel varm etterhvert ?

Mvh
Easybrew
 
Easybrew skrev:
Forstår grunnen til å bruke en slik hatt, men hvordan løfter en den av for å se nedi ? Ser ingen håndtak og den blir vel varm etterhvert ?

Mvh
Easybrew

Man bruker vel nevene? Fortrinnsvis med grytekluter eller grillvotter på...
 
Hmm, tydeligvis et dumt spm fra et ny person på forumet  :bank2:. Men skulle kanskje formulert spm på en annen måte..  :roedme:


Forstod bare ikke hvorfor de ikke har kostet på et handtak til den dyre hatten, men grytekluter går sikkert like bra.  :biersmile:

Mvh
Easybrew
 
Easybrew skrev:
Forstod bare ikke hvorfor de ikke har kostet på et handtak til den dyre hatten, men grytekluter går sikkert like bra.  :biersmile:

Mvh
Easybrew
Det kan ingen forklare :)
Bryggeutstyr er komeriselt sett lite gjennomtenkt, og dyrt.
At ingen har sett potensialet i et gjennomtenkt fungerende utstyr er en gåte for meg.
Blickman forsøker, men fremstår for meg som dyrt, dårlig, og selger kun på at de er best i et elendig marked.
Derfor lager jeg og mange andre utstyr selv.
 
Tilbake
Topp