Koble opp vifte

Hei,

Regner med at Oddvar Demmo tar denne på strak arm  :ilike:

Har kjøpt vifte fra Östberg, og en trinnløs regulator. I boksen til viften lå det et beist av en boks, og en trinnbryter. Regner med at den digre tunge boksen og trinnbryteren byttes ut med den litt mindre trinnløse. Uansett trenger jeg hjelp til å koble dette sammen, skal ha det på støpsel i første omgang og da er det lov å koble om jeg tolker reglene på min egen måte  ;D

Mener jeg skjønner litt, har jobbet med sånt for 15 år siden, men nå er hjernen renset av hjemmebrygget øl  :brygging:

Er det slik at "PE" ikke skal kobles til noe som helst, og hva betyr "PE"? Resten bør være straight forward, men vil noen lage en rask skisse blir jeg happy  :skitbra:
 

Vedlegg

  • vifte-med-dings.JPG
    268,3 KB · Sett: 503
  • koblingskjema-motor.JPG
    koblingskjema-motor.JPG
    260,3 KB · Sett: 542
  • koblingskjema-trinnlos-regulator.JPG
    koblingskjema-trinnlos-regulator.JPG
    302,8 KB · Sett: 533
Den digre boksen er litt av et mysterium, hva den er god for skjønner jeg ikke. Følger dog med trinnbryteren, men for en tung dings.
 
Hva skal du bruke denne viften til? Den store boksen tipper jeg er en trafo til trinnbryteren. Med trinnstyring unngår du "brumming" i viften, altså ekstra unødvendig bråk, samt at viften "som regel" holder lengre med trinnstyring enn om den styres trinnløst.
 
Richard skrev:
Har et bryggrom i kjelleren som jeg damper ned hver gang jeg brygger. En god vifte er derfor et must.

Kan hende du bare skal kjøre en direkte, uten noe regulering.
50 liter ?  da blir vifta neppe for stor.
 
Et godt poeng jeg ikke tenkte på når jeg kjøpte den trinnløse hastighetsregulatoren, men når jeg først har den kobler jeg den opp.
(er en stund siden jeg kjøpte det, så jeg kan ikke returnere det)
 
Den store boksen er en trafo med forskjellige volt-ut. Trinnbryteren har kobling til flere volt-ut, og regulerer hastigheten via trafoen. Da slipper man brumming, og viften holder lenger. Tror det er slik.

Skal legge ut noen bilder om noen minutter.
 
Er vel billigst og enklest for alle parter å bruke en trafo med flere spenningsutganger på sekundær-viklingene enn å bruke en Variac som er både svær og dyr.. (Brukte slikt på skolen, skulle gjærne hatt noe slikt idag også :) )
 
neslekkim skrev:
Er vel billigst og enklest for alle parter å bruke en trafo med flere spenningsutganger på sekundær-viklingene enn å bruke en Variac som er både svær og dyr.. (Brukte slikt på skolen, skulle gjerne hatt noe slikt idag også :) )

Du mener du vil ha en slik trafo med spenningsutganger?

Trodde en slik trafo var dyr, men det er tydligvis ikke vekten som teller  :idea:
 
Per-Arne skrev:
Hva skal du bruke denne viften til? Den store boksen tipper jeg er en trafo til trinnbryteren. Med trinnstyring unngår du "brumming" i viften, altså ekstra unødvendig bråk, samt at viften "som regel" holder lengre med trinnstyring enn om den styres trinnløst.


Ups, du skriver jo akkurat det jeg plutselig skjønte. Leser vist ikke svarene godt nok  :bank2:
 
Richard skrev:
neslekkim skrev:
Er vel billigst og enklest for alle parter å bruke en trafo med flere spenningsutganger på sekundær-viklingene enn å bruke en Variac som er både svær og dyr.. (Brukte slikt på skolen, skulle gjerne hatt noe slikt idag også :) )

Du mener du vil ha en slik trafo med spenningsutganger?

Trodde en slik trafo var dyr, men det er tydligvis ikke vekten som teller  :idea:

Motsatt :), Variac'en er dyr og tung, det er en svær trafo, viklet som en runding, også har du en slepesko som du flytter på for å endre spenningen, en Variac er trinnløs, men den du bruker er med trinn.
Men prisen på den du har er gjerne mangeganger billigere enn en Variac :)

Med en Variac kunne man bygge seg en heftig magnetrører f.eks.. :)
 
For lenge siden jobbet jeg med frekvensomformere som hastighetsregulering på 3-fas motorer.  Ganske snedig det og, men tok litt plass. Virker kanskje også bare for 3-fas? 
 
Det man ikke jobber med til daglig detter fort ut av hodet.  En rask refresh bør vel få det på plass igjen, men mye morsommere å bruke hjernen til øl og brygging  :brygging:
 
neslekkim skrev:
Har glemt det meste av denne teorien, gikk elektro i 85-86 ellernoe :)

:) Gikk i 1978
Variac, er ikke det en trådviklet motstand, potmeter for høye efekter ?

Koblet en frekvensomformer på 90 Kw i 85, idag trenger den ca 1/10 del av plassen, hva trenger den om, oy, 25 år  huff utvikling.
 
Tilbake
Topp