Koble silikonslange på kjøkkenkrana?

Jeg har så smått utstyr at det ser litt rart ut med en hageslange kobla på kjølespiralen min. Vekta av en hageslange fylt med vann kobla til en liten spiral i en liten kjele gjør at det og blir litt keitete. Tenkte derfor jeg skulle bytte ut dette med 10mm silikonslanger. De klarer jeg å smette rett på spiralen, og kan dermed fjerne kompresjonskoblinga og overgangene som jeg har satt på. Problemet er kjøkkenkrana. Hvis jeg skal skru en overgang på selve krana, så må jeg ha ei hurtigkobling eller lignende sånn at jeg slepper å "snurre" hele spiralen når jeg skal skru slangen fast.

Krana hjemme har M24 hunn, så det første jeg må ha er altså er ei kobling med M24 hann på den ene siden. Derfra blir det med en gang komplisert... De eneste overgangene jeg kommer over er fra M24 til 1/2" BSP hann, altså beregna på hageslanger o.l. Det gjør at jeg tror jeg får festa ei hurtigkobling som vanligvis (alltid?) kommer med 1/2 NTP hun. Siden NTP smalner får jeg ikke satt på BSP...

Jeg har søkt og søkt men klarer ikke finne ei enkel løsning. Jeg klarer å koble sammen noe leamikk med overganger i overganger i overganger, men jeg vil helst ha så få greier som overhodet mulig! Noen som har noen tips?
 
Du får satt på BSP hunn på NPT hann hvis du bruker nok gjengetråd/tape.

Men, vil du fjerne gardenakobling (er det det du har?) på spiralen, og dytte silikon rett på? Skjønte ikke helt hvordan du har festet hageslange til kjøkkenkrana. Jeg er treig..

Hvis du har gardena rett på spiralen så roterer jo denne koblingen? Men antar at jeg misforstår siden du spør.
 
Det er derfor jeg vil ha hurtigkobling på den delen jeg kobler til kjøkkenkrana. Sånn kan jeg skru på overgangen fra M24 til whatevs, og etterpå koble til spiralen uten å snurre på verken det ene eller andre. I dag har jeg gardena hurtigkoblinger, og det funker greit bortsett fra at det er litt klumpete og at hageslanger er noe gjenstridig drit når det har ligget sammenkveila ei stund.

Jeg har romstert litt og funnet ut at noen av slangene mine har veldig tykke vegger, og er ekstremt fleksible. Disse klarer jeg å presse over en gardena-nippel, så i et knipetak kan jeg trikse det til ved å bruke gardenakobling på krana. Det ser bare så jall ut.

Og jeg har ikke klart å finne overgang fra M24 til BSP hunn, bare hann :/
 
Hvor høyt trykk tåler silikonslangen?
En knekk (på utgående vann 90C?) bør helst ikke føre til at slangen sprekker,
noe den gjorde for meg.
1/2" med 3mm veggtykkelse tror jeg det var, vanlig "bryggeslange" fra Katla.
Men det finnes sikkert silikonslanger som er armert og som tåler noen bar.
 
Tilbake
Topp