Koble varmeelement

Forvirret

Norbrygg-medlem
Har testet vvb bryggeriet noen ganger og får svidde element også under mesking.
Elementgruppen består av tre a 2kw og har brukt Kyotto "potmeter-ssr" men svir seg gjør det uansett.
Hvis jeg kobler to paralellt og det tredje i serie, er det ca 1300w maks effekt jeg får?
Tror hvært element er ca på 25 ohm. 1300w tror jeg er nok for stort mer enn tre fire liter pr minutt kan vil ikke silbunnen slippe gjennom likevel.
 
1410 w ved 30 volt.
25 + 12,5 ohm = 37,5 = 1410 W (230*230/37,5)
940 W på de to i paralell og 470 W på det ene alene.

Hva mener du med svidd ? at det blir belegg eller at det svies.

Bruker endel elementer direkte og synes ikke jeg får mer belegg på dem enn det blir i kjøpte bryggerimaskiner.
 
Takk for svar. Da var effekten som jeg trodde.
Vørteren smaker ikke svidd, og så langt ikke ferdig øl heller.
Men elementene har et nermest kokset belegg som det tar lang tid å få skrubbe vekk.
Bruker 3-M "loddefille" type rød som er mye bedre enn vanlige kjøkkensvamper.
Går over med type grå til slutt.
 
Når det svir seg er det ikke nødvendig hvis selve effekten som er problemet, men effekttetthet dvs w pr mm^2.

Du har i praksis 3 veier rundt dette:
1 kjøp elementer med lavere effekt tetthet (ULD elementer)
2 kjør de på lav effekt med en pwm regulator
3 koble flere elementer i serie


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ja er klar over det. Men en annen ting som også har betydning er plassering av elementet.
Trodde det var om å gjøre å få de lavest mulig slik at dødvolumet ble minst mulig. Klarte det litt for godt
Kun noen mm mellom element og bunn. Nå viser det seg at dette elementet svir selv om det er justert mye ned.
Men en hjemmelaget dyppvarmer med tilsvarende element ble ikke svidd når den ble løftet 20-30cm fra bunn.
Har kokt to ganger med denne og da har også to av de tre 2kw elementene gått på fullt.
 
Ja er klar over det. Men en annen ting som også har betydning er plassering av elementet.
Trodde det var om å gjøre å få de lavest mulig slik at dødvolumet ble minst mulig. Klarte det litt for godt
Kun noen mm mellom element og bunn. Nå viser det seg at dette elementet svir selv om det er justert mye ned.
Men en hjemmelaget dyppvarmer med tilsvarende element ble ikke svidd når den ble løftet 20-30cm fra bunn.
Har kokt to ganger med denne og da har også to av de tre 2kw elementene gått på fullt.
Ja, en 4.faktor vil være hastighet på vørter over elementet, og da bør du godt opp fra bunnen


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp