Kobling av ELEWIND 25mm Latching type dual color push button switch 2NO2NC(PM251F-22ZE/R-G/12V/S)

LarsUlv

Norbrygg-medlem
Jeg har bestilt meg noen 12V Push on / Push off brytere fra Aliexpress: link , etter @msevland sin tråd om DIY: Sestos PID D1S - Koblingsdiagram og deler

Nå er bryterne ankommet fra det store utland, men jeg er ikke kar om å finn ut hvordan disse skal kobles.
Det er 2 rekker med pinner merket 3-1-2-4 og så er det to pinner som er merket LED Pin.

Jeg skal ha disse mellom en Auber PID og SSR koblet slik at når jeg trykker inn bryteren (ON), er kretsen "armert" og lyser grønt. Når PID gir signal til SSR skal det lyse rødt.
Når bryteren er trykket "ut" (OFF) skal det ikke lyse, og et eventuelt signal fra PID skal ikke nå frem til SSR.

Noen som kan hjelpe meg med hvordan dette skal kobles?

Pinnene på disse knappene var mye mindre enn de jag har jobbet med tidligere, 3mm brede. Finnes det kabelsko jeg kan bruke til å koble disse?
 
Jeg har bestilt meg noen 12V Push on / Push off brytere fra Aliexpress: link , etter @msevland sin tråd om DIY: Sestos PID D1S - Koblingsdiagram og deler

Nå er bryterne ankommet fra det store utland, men jeg er ikke kar om å finn ut hvordan disse skal kobles.
Det er 2 rekker med pinner merket 3-1-2-4 og så er det to pinner som er merket LED Pin.

Jeg skal ha disse mellom en Auber PID og SSR koblet slik at når jeg trykker inn bryteren (ON), er kretsen "armert" og lyser grønt. Når PID gir signal til SSR skal det lyse rødt.
Når bryteren er trykket "ut" (OFF) skal det ikke lyse, og et eventuelt signal fra PID skal ikke nå frem til SSR.

Noen som kan hjelpe meg med hvordan dette skal kobles?

Pinnene på disse knappene var mye mindre enn de jag har jobbet med tidligere, 3mm brede. Finnes det kabelsko jeg kan bruke til å koble disse?
Du har jo to motstridende ønsker når det gjelder lyset. Det skal lyse grønt når bryteren er på. Samtidig skal det lyse rødt når ssr får signal. Så da bli det jo å lyse både rødt og grønt samtidig.


Jeg tror du må klare deg med ett lys. Det er dessuten vanskelig å få til fordi de to lysdiodene grønn og rød er koblet hver sin vei. Altså spenningen må snues. Du kan koble 3og 4 inn i signalveien mellompid og ssr. Da er bryterfunksjonen ok. Dioden kan du koble parallellt med inngangen på ssr. Da vil den lyse når ssr er aktivert.
 
Du har jo to motstridende ønsker når det gjelder lyset. Det skal lyse grønt når bryteren er på. Samtidig skal det lyse rødt når ssr får signal. Så da bli det jo å lyse både rødt og grønt samtidig.


Jeg tror du må klare deg med ett lys. Det er dessuten vanskelig å få til fordi de to lysdiodene grønn og rød er koblet hver sin vei. Altså spenningen må snues. Du kan koble 3og 4 inn i signalveien mellompid og ssr. Da er bryterfunksjonen ok. Dioden kan du koble parallellt med inngangen på ssr. Da vil den lyse når ssr er aktivert.

Det kan godt være at jeg ønsker meg noe jeg ikke kan få. Jeg har basert meg på msevlands beskrivelse av disse bryterne:
Hver har to brytere (tofarget) som viser (av - armert - på). Dette skal kobles slik at dersom bryteren er mørk, er ssr frakoblet - dersom bryteren lyser grønt, er ssr tilkoblet, men får ikke signal fra PID - dersom bryteren lyser rødt er bryteren på, og PID tilkoblet som gir strøm til varmeelementet.
 
Det kan godt være at jeg ønsker meg noe jeg ikke kan få. Jeg har basert meg på msevlands beskrivelse av disse bryterne:
For å få til det sevland har beskrevet så må du ha brytere med 2 NO kontakter og 2 NC.

Ser nå at du skriver at du har to rader med pinner. Altså 10 pinner. Da har du to no og to nc.
 
Sist redigert:
For å få til det sevland har beskrevet så må du ha brytere med 2 NO kontakter og 2 NC.

Ser nå at du skriver at du har to rader med pinner. Altså 10 pinner. Da har du to no og to nc.
Jepp, 10 pinner, og jeg er rimelig sikker på at det er 2 NO 2 NC.

Dessuten må du ha 12 volt tilgjengelig til lyset. Men det har du kanskje.
Jepp, 12 volt har jeg også.

Men det fulgte ikke med noe koblings beskrivelse med forsendelsen, og beskrivelsen på AliExpress siden var for snau til at jeg skjønte hvordan jeg skal koble.
 
Pinne 1-2 er nc. 3-4 er no. Det var jo skjema på nettsiden du linket i første post. Har mistanke om at det ikke lar seg gjøre likevel. Må prøve å tegne det opp.
 
Har enda ikke koblet mine. Det er vel på tide.
Hva om du kobler dem slik
KnappAv - rødt lys
KnappPå - SSR-Idle - ikke lys
KnappPå - SSR-På - grønt lys
 
Det er faktisk ikke nok kontakter på bryteren til å få den til lyse med begge fargene og i tillegg kunne kutte signalet til ssr.
 

Vedlegg

  • DSC_4584.JPG
    DSC_4584.JPG
    160,6 KB · Sett: 27
Problemet her er at lysdiodene er koblet hver sin vei på de samme to kontaktene i bryteren. Hadde det vært tre pinner hadde det latt seg gjøre.
 
Du har jo lys på pid som viser når ssr får spenning, så du har jo strengt tatt ike bruk for at bryteren skal lyse med det signalet.
 
Du har jo lys på pid som viser når ssr får spenning, så du har jo strengt tatt ike bruk for at bryteren skal lyse med det signalet.
Det har du helt rett i, jeg har ikke bruk for at lyset skifter, det hadde bare vært tøft.

Uansett, tusen takk for hjelpen, da tror jeg at jeg har skjønt hvordan jeg skal koble dette ut fra tegning du har tatt deg tiden å lage.
Setter stor pris på det. :)

Oppdaterer med bilde her jeg når jeg har fått koblet noe som fungerer.
 
Nå skjønte jeg hvordan denne saken fungerer :)
Endelig

Det er bare mulig å få knappen til å lyse i én farge (akkurat som TorfinnS antydet), i mitt tilfelle enten rødt eller grønt
Det er polariteten som styrer hvilken farge led-lyset får

2017-02-07 21.55.53.jpg

De to pinnene på siden må ha koblet henholdsvis pluss og minus
Er det koblet den ene veien får man rødt lys, bytter man om får man grønt lys
Det var så langt jeg kom i kveld

Så blir det å finne ut hvordan de to rekkene i midten skal kobles sammen med PID, for at det skal fungere slik jeg ønsker at det skal være
Sannsynligvis blir det slik TorfinnS har tegnet over her
 

Vedlegg

  • 2017-02-07 21.54.53.jpg
    2017-02-07 21.54.53.jpg
    131,5 KB · Sett: 27
Sist redigert:
Tilbake
Topp