Koblingsskjema Auber PID

Hei

Driver og leker meg men en Auber PID som skal kobles til et varmeelement i min mini-HERMS. Skjønner hvor SSR, probe og strøm skal kobles men ikke hvor ledningene til selve elementet skal sitte. Noen som har tips?
 
Hvis du er usikker når du kobler, så kan du holde den ene handa i bukselommen slik at strømmen ikke går igjennom den ene hånden og ut den andre. Hjertet kan ha dårlig av 220V
 
Hvis du er usikker når du kobler, så kan du holde den ene handa i bukselommen slik at strømmen ikke går igjennom den ene hånden og ut den andre. Hjertet kan ha dårlig av 220V
hehe, ingen fare. Har elektrikerkompis som skal se over før noe kobles til. Men vil greie så mye som mulig selv først.
 
Tilbake til distro-punktet ditt da, eller hva man skal kalle det. F.eks så går rød innom SSR, mens "returen", blå, fra elementet, går rett tilbake igjen. Du skjønner det når du ser på tegningen.
 
Tilbake til distro-punktet ditt da, eller hva man skal kalle det. F.eks så går rød innom SSR, mens "returen", blå, fra elementet, går rett tilbake igjen. Du skjønner det når du ser på tegningen.
Ja det var det med tegning da, hvilken tegning?
 
Er det ikke tegning i auber-manualen?

Hvis ikke så er det jo bare å spørre trikker-kompisen din. Han burde skjønne greia etter evt litt research.
 
Men kort forklart.

Rød leder går fra strømfordelingen din via SSR, til lasten (varmeelementet). Blå leder går fra andre polen av varmeelementet, og tilbake til blå i strømfordelingen din. Tenk på det som f.eks at du skal koble opp et kjøleskap, rød inn, blå ut, bare at rød går via SSR.

Hvis du ikke aner om hva jeg prater om nå så bør du ikke tukle med det selv.
 
Men kort forklart.

Rød leder går fra strømfordelingen din via SSR, til lasten (varmeelementet). Blå leder går fra andre polen av varmeelementet, og tilbake til blå i strømfordelingen din. Tenk på det som f.eks at du skal koble opp et kjøleskap, rød inn, blå ut, bare at rød går via SSR.

Hvis du ikke aner om hva jeg prater om nå så bør du ikke tukle med det selv.
To ledninger til element med strøm. Den ene av disse blir brutt av SSR(som er en elektronisk styrt bryter). Forståelig?
Takker tror det sitter nå...i hvert fall akkurat det. Men hva gjør man ang. jording? Har PIDen eget jordingspunkt eller må det ordnes på annet vis? (Har kjøpt en brukt Auber så instruksjonshefte fulgte ikke med)
 
https://forum.norbrygg.no/threads/sestos-d1s-vr-koblingsskjema.15235/#post-148991

Du lager gjerne et koplingspunkt i boksen hvor jord fra 220V kontakten fordeles til de komponentene hvor jord er påkrevet, typisk varmelement ev. kjele samt innbyggingsboks og pumpe dersom disse kan føre strøm.

https://forum.norbrygg.no/threads/montering-av-stc-1000.24877/page-2#post-252084
Hmmmm...begynner egentlig å bli tydelig at dette er noe jeg bør holde meg unna. Meeeeeen.....det klarer jeg ikke.
Jeg forstår at jordingsledningen fra 222V skal jordes, gjerne med en skrue i koblingsboksen, ikke sant? Men varmeelementet? Henter ikke det strømmen sin via PID og SSR? Eller trenger den egen strømtilførsel i tillegg?
 
Hvordan opprette jording?

  • En jordelektrode setter ned i bakken (i jorda) i form av kobberspyd, kobbertråd e.l.
  • Jordelektroden tilkobles sikringsskapet gjennom en jordingsleder.
  • Fra skringsskapet føres jordingen frem gjennom kabler og ledninger til stikkontakter, utstyr og apparater.
Alle ledende rørsystemer og bygningskonstruksjoner skal tilkobles jordingsanlegget. Dette kan omfatte vannrør, avløpsrør, ventilasjonsrør, stålkontruksjoner osv.

Dersom det oppstår en feil (jordfeiL) som medfører at metalliske deler av apparater eller rørsystemer blir strømførende, vil det kunne være farlig å berøre disse. Ved å koble disse delene sammen i et jordingsanlegg reduseres faren for å få strømstøt. Det er derfor viktig at jordeletroden, jordledninger og andre forbindelser er i god stand.

Kravene til jording av elektriske anlegg har endret seg gjennom tidene. Det var lenge slik at det kun var lagt opp jordet installasjoner i kjøkken, bad og andre rom med vannrør. Fra slutten av 1990-tallet har det blitt benyttet stikkontakter med jord i alle rom.
 
La meg starte med å si at dersom du ikke henger med på de godt forklaringene som er gitt i denne tråden, bør du, som du selv sier, holde deg unna. Meeeen her er min tegning til DIY seksjonen som kommer snarlig. Jeg bygger i plast, ellers ville jeg ha jordet kabinettet også.
[Edit: Skissen slettet da den ikke hadde sikring som bemerket senere i posten]
 
Sist redigert:
La meg starte med å si at dersom du ikke henger med på de godt forklaringene som er gitt i denne tråden, bør du, som du selv sier, holde deg unna. Meeeen her er min tegning til DIY seksjonen som kommer snarlig. Jeg bygger i plast, ellers ville jeg ha jordet kabinettet også.
Vis vedlegget 20222
Dere er så strenge!
Men joda, jeg henger med, men vil være så sikker som mulig. Spesielt dette med jording er jeg svært redd for å gjøre feil på.
 
Tilbake
Topp